تبدیل اکسل به spss

اگر برای بار اول هست با عبارت spss برخورد کردی یا آن را در سایت های آماری زیاد دیدید جای درستی را انتخاب کرده اید. اس پی اس اس یا SPSS  که مخفف “Statistical Package for the Social Sciences” یا همان ” بستهٔ آماری برای علوم اجتماعی” هست بطور خلاصه یک برنامه یا نرم افزار ویندوز است که اطلاعات مختلف (مثلا اطلاعات یک پرسشنامه) را دریافت می کند، تحلیل می کند و جدول و نمودار برای آنها تهیه می کند  و حتی می توان آنالیزهای تحلیلی و پیچیده انجام داد.

کاربرد و ویژگی‌ها

«اس پی اس اس» از جمله نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند.

آماری که نرم‌افزار پایه شامل می‌شود:

  • آمار توصیفی: جدول‌بندی شطرنجی، بسامدها، توصیفات، کاوش، آمار توصیفی نسبی
  • آمار دومتغیری: میانه‌ها، آزمون تی، تحلیل پراکنش، همبستگی، آزمون‌های غیرپارامتری
  • پیش‌بینی برآمدهای عددی: برگشت خطی
  • پیش‌بینی برای تشخیص گروه‌ها: تحلیل عاملی، تحلیل خوشه‌ای، جداکننده

معرفی آخرین ورژن ها و بهترین ورژن spss

شرکت آی بی ام تقریبا هر ساله یا هر دوسال یک بار اقدام به انتشار یک نسخه جدید از اس پی اس اس می کند. نکته مشترک در اکثر نسخه ها این است که با جدیدتر شدن ورژن، نرم افزار قابلیت های جدیدی پیدا می کند اما سنگین تر می شود. تمام ورژن های اس پی اس اس همان کار اصلی را انجام می دهند با تفاوت های جزئی و نه چندان ملموس که در هر نسخه جدید اضافه می شود.

 نوارهای اصلی در SPSS

پنجره Data Editor محلی برای نمایش دادن داده‌ها است که شامل دو پنجره فرعی Variable View و Data View است، پنجره Data Editor دارای نوارهای زیر است:

  1. نوار عنوان: اسم فایل و مشخصات آن نشان داده می‌شود.
  2. نوار منو: اصلی‌ترین نوار است و کلیه فعالیت‌های مربوط به باز و بسته کردن و ذخیره کردن فایل‌ها، ویرایش، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تغییرات در دستور اجرای نرم افزار متعلق به این نوار است.
  3. نوار ابزار: برای دستیابی سریع تر و راحت‌تر به ابزارهای مورد نیاز است؛ در این نوار آیکون‌های این ابزارها وجود دارد حتی می‌توانید نوار ابزار دلخواهتان را ایجاد کنید.
  4. نوار Data Editor: شامل سه قسمت است که در سمت چپ آن می‌توانید موقعیت هر سلول را ببینید، وسط نوار مقادیر سلول فعال را می‌توانید ویرایش و مشاهده کنید و در سمت راست تعداد متغیرهای فایل داده‌ها نشان داده می‌شود.
  5. نوار وضعیت: این نوار فعالیت‌های در حال اجرا و وضعیت اجرای دستور‌ها را نشان می‌دهد. منبع

انتقال داده ها از اکسل به spss

انتقال داده از اکسل به spss یکی از اموری است که برای تحلیل داده ها مقالات و پایان نامه ها قابل استفاده است.
تبدیل به فرمت SPSS 
۱- پس از وارد کردن فایل، آن را ذخیره کرده و Excel را ببندید.
۲- SPSS را باز کنید و با قرار دادن پنجره Data Editor روی صفحه، از منوی بالای صفحه File، open، Data را کلیک کنید.
۳- در قسمتی که Files of Type نام دارد Excel را انتخاب کنید.
فایل های Excel پسوند .xls دارند. فایل حاوی داده های خود را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید تا در قسمت File Name ظاهر شود.
۴- روی کلید Open کلیک کنید.
صفحه با عنوان Opening Excel Data Source ظاهر می شود. مطمئن شوید که یک تیک در جعبه Read Variable Names From the First row of Data قرار داشته باشد.
روی ok کلیک کنید. داده ها روی صفحه ظاهر می شوند و نام متغیرها در بالای صفحه فهرست می شود.

مثال 

بعنوان مثال شما داده هایتان را در فایل اکسل مطابق زیر وارد نموده اید.
 

 گام اول:

 گام دوم:

روی File> Open> Data کلیک کنید. پنجره داده باز ظاهر خواهد شد.

 گام سوم:

در لیست فایلهای نوع Excel (* .xls، * .xlsx، * .xlsm) را انتخاب کنید تا مشخص شود که داده های شما در یک فایل اکسل هستند. اگر نوع فایل مورد نظر برای باز کردن را مشخص نکنید، فایل شما در لیست فایل های موجود نمایش داده نخواهد شد. تعیین محل و بر روی فایل خود کلیک کنید. نام فایل در فیلد نام فایل ظاهر می شود. روی باز کلیک کنید.

 گام چهارم:

پنجره Opening Excel Data Source ظاهر خواهد شد.
اگر نام متغیر شما در ردیف اول داده قرار داشته باشد، نام متغیر خوانده شده را از کادر ردیف اول داده انتخاب کنید.
در صفحه برگه (از دفترچه اکسل خود را) که حاوی اطلاعات شما است را انتخاب کنید.
(اگر نام ها را در ورق های Excel ذخیره کنید، برچسب هایی که در اینجا مشاهده می کنید معمولا Sheet1، Sheet2، Sheet3 و غیره هستند) شما فقط می توانید یک ورق را از فایل اکسل خود در یک زمان وارد کنید.
اگر می خواهید، می توانید محدوده و حداکثر عرض ستون های رشته را مشخص کنید. توصیه می شود که مقدار پیش فرض را حفظ کنید مگر اینکه دلیلی برای تغییر آن داشته باشید.
با کلیک بر روی OK زمانی که شما به پایان رسید.
Screenshot of sample data after successfully importing an Excel data file into SPSS. If the import was successful and accurate, the imported data should look the same in SPSS as it did in Excel.