نرم افزار طراحی و ساخت نظرسنجی آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی

به احتمال زیاد، برای شما هم اتفاق افتاده است که شخصی با برگه نظرسنجی که در آن سوالات زیادی درباره یک مسئله یا موضوع خاص قرار گرفته، به سراغتان بیاید یا لینک نظرسنجی آنلاین برای شما ارسال شود و از شما بخواهد که به سوالاتش پاسخ دهید تا فرم نظرسنجی را تکمیل کند و بعد، به سراغ نفر دوم و نفرات بعدی برود.

در واقع، شما با پاسخ دادن به سوالات آن شخص، در نظرسنجی شرکت کرده و به سوالات آن شخص پاسخ دادید؛ ممکن است پاسخ های شما تاثیرات کم یا زیادی بر روی تصمیم و عقیده آن ها بگذارد.

به طور کلی، افرادی که قصد دارند اطلاعاتی را درباره یک موضوع و مسئله جمع آوری کنند، باید چند راه را امتحان کنند؛ یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای رسیدن به نتیجه و هدف، اجرای نظرسنجی بین مردم است.

نظرسنجی چیست؟

در اکثر تعریف ها، از نظرسنجی به عنوان جمع آوری اطلاعات یاد می شود؛ در واقع، نظرسنجی ابزاری است که می توان با آن اطلاعاتی را درباره یک یا چند موضوع جمع آوری کرد و در نهایت با توجه به نظرات داده شده توسط شرکت کنندگان، به پاسخ آخر و نتیجه نهایی دست یافت.

به عبارتی دیگر، با نظرسنجی می توان عقیده و نظر مردم را درباره یک موضوع مشخص فهمید؛ مثلا با ایجاد یک نظرسنجی، تا حد زیادی می توان فهمید که دانش آموزان یک مدرسه، درباره معلمین یا کادر مدرسه و  عملکرد های آن ها چه نظری دارند و آیا از آن ها رضایت دارند یا به آن اندازه که دانش آموزان انتظار دارند، عملکرد خوبی نداشته است.

با روش های دیگر هم می توان نظر مردم را درباره یک یا چند موضوع فهمید اما ممکن است بسیار وقت گیر باشند یا حتی به صورت کامل، درست نباشند؛ در واقع، ایجاد نظرسنجی بین مردم، هم باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد و هم از نظر صحیح بودن پاسخ ها، سطح بالاتری نسبت به دیگر روش ها دارد.

افراد برای اینکه بتوانند از جامعه هدفشان با استفاده از نظرسنجی سوالاتی را بپرسند، به ناچار باید به سراغ سایت نظرسنجی و ساخت فرم نظرسنجی و حتی نرم افزار طراحی و ساخت نظرسنجی اینترنتی بروند.

انواع نظرسنجی

نظرسنجی انواع مختلفی دارد؛ اما در این مقاله، قرار است به صورت کلی انواع آن را بررسی کنیم و سپس توضیحات کامل تری را درباره نظرسنجی آنلاین که بهترین نوع نظرسنجی است، بدهیم.

نظرسنجی حضوری

نظرسنجی حضوری

نظرسنجی حضوری، یکی از آن دو نوع است که در بالا گفتیم؛ در نظرسنجی حضوری، همانطور که از اسمش می توان فهمید، باید به سراغ افراد و جامعه هدفتان بروید و به اصطلاح، فیس تو فیس ( Face To Face ) سوالات مشخص شده را مطرح کنید.

این نوع نظرسنجی، اطلاعات عمیق تری به شما خواهد داد؛ اگر قرار باشد که به صورت عمقی یک موضوع را مورد بررسی قرار دهید، باید از این نوع نظرسنجی استفاده کنید زیرا می دانید که فقط جامعه هدف شما به آن پاسخ می دهند و افرادی خارج از جامعه هدف پاسخگوی سوالات شما نیستند.

با استفاده از روش نظرسنجی حضوری، می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید؛ به راحتی می توانید با افزایش تعداد و البته تخصصی تر کردن سوالات، هم اطلاعات به دست آمده را بیشتر کنید و هم بتوانید به صورت ریز به بررسی درباره موضوع مورد نظر بپردازید.

دقت نظرسنجی های حضوری بالاتر از نظرسنجی آنلاین است؛ اما باید قبول کنیم که نظرسنجی آنلاین مزیت های بیشتری نسبت به این نوع حضوری دارد و اگر مسائل گفته شده را فاکتور بگیریم، برتری نوع آنلاین نسبت به حضوری، کاملا قابل لمس خواهد بود.

نظرسنجی آنلاین

نظرسنجی آنلاین

نظرسنجی آنلاین که به آن نظرسنجی اینترنتی هم گفته می شود، به دلیل راحتی و صرفه جویی در زمان، محبوبیت بیشتری نسبت به حضوری دارد که از طریق سایت نظرسنجی آنلاین یا نرم افزارهای نظرسنجی ساز ایجاد می شوند.

زمانی که یک شرکت یا یک برند قرار باشد با توجه به نظر مشتریانشان کالایی را تولید کنند، طبیعتا قبل تولید باید از مشتریانشان نظرخواهی کنند؛ بدون شک پرسیدن نظر مشتریان به صورت حضوری وقت بسیار زیادی را خواهد گرفت. به همین دلیل است که آن ها از نظرسنجی به صورت آنلاین استفاده می کنند.

این نوع به دلیل اینکه سیستم راحت تری دارد و جامعه هدف می توانند دسترسی آسان تری به آن داشته باشند، به اولویت اول افرادی که قصد دارند نظر مردم را درباره موضوعی بدانند، تبدیل شده است.

همانطور که گفته شد، نظرسنجی آنلاین یا همان نظرسنجی اینترنتی نسبت به حضوری برتری های بیشتری دارد و همین امر باعث می شود که استفاده کنندگان از این نوع بسیار بیشتر از نوع اول آن باشد.

سیستم نظرسنجی آنلاین به شما کمک می کند که در مدت زمان کوتاهی، نظر افراد بیشتری را درباره موضوع مورد نظرتان بدانید؛ صرفه جویی در زمان، اصلی ترین و مهم ترین ویژگی نوع آنلاین است که کمک زیادی به شما هنگام رسیدن به نتیجه نهایی و هدف تعیین شده خواهد کرد.

نظرسنجی آنلاین مزایا و معایبی دارد؛ البته نظرسنجی حضوری هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد اما باید گفت که مزایای نوع دوم نظرسنجی (نظرسنجی آنلاین) بسیار بیشتر از معایبش است.

مزایای استفاده از نظرسنجی آنلاین

اگر قرار است در مدت زمان کمتری به افراد بیشتری از جامعه هدف دسترسی داشته باشید و نظر آن ها را بدانید، بدون شک باید از این نظرسنجی استفاده کنید؛ استفاده از نظرسنجی حضوری در این مواقع، به دلیل استفاده از کاغذ و قلم و به عبارت کلی وقت گیر بودن آن، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

شما می توانید با استفاده از این نظرسنجی، به صورت همزمان پاسخ ها را تجزیه و تحلیل کنید؛ در نوع دیگر ، به دلیل اینکه افراد به صورت نوشتاری پاسخ می دهند و باید جواب آن ها را ببینید و بعد تحلیل کنید، امکان تجزیه و تحلیل به صورت همزمان فراهم نخواهد بود اما با استفاده از نظرسنجی انلاین، بلافاصله بعد از دریافت جواب ها، می توانید به تجزیه و تحلیل بپردازید.

فرم های حضوری به دلیل اینکه نیازمند هزینه بیشتری هستند ( هزینه هایی مانند، قلم، کاغذ، در صورت نیاز چاپ کردن و … )، به هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهند بود؛ اما نوع دوم به دلیل اینکه با سامانه نظرسنجی آنلاین ( سیستم نظرسنجی آنلاین ) طراحی می شود، هزینه زیادی را در بر نخواهد داشت و مقرون به صرفه خواهد بود. پس علاوه بر صرفه جویی در زمان می توانید در هزینه هم صرفه جویی کنید.

روش های سنتی  ممکن است با حضور واسطه انجام شود؛ اما در نظرسنجی های آنلاین، افراد بدون اینکه واسطه ای حضور داشته باشد، به سوالات پاسخ می دهند و در واقع این کار مستقیما انجام می شود و به همین دلیل، امکان صحیح بودن جواب ها نسبت به جواب های دریافت شده با استفاده از روش های سنتی، بیشتر خواهد بود.

نظرسنجی آنلاین رایگان

نظرسنجی های آنلاین، برای راحتی مخاطبان و جامعه هدف مورد نظر شما طراحی شده اند؛ از آن جایی که با یک کلیک می توان به سوالات جواب داد، بدون شک کار مخاطبان نسبت به دیگر روش های نظرسنجی راحت تر خواهد بود. معمولا این سوالات به ایمیل آن ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و … عضو هستند ارسال خواهد شد و یا در پیج هایی که اکثر افراد حاضر در جامعه هدف آن را دنبال می کنند، منتشر می شود.

صرفه جویی در زمان هم که چند بار در مقاله ذکر شد، مهم ترین مزیت استفاده از این روش است؛ سوالات در سریع ترین زمان ممکن به مخاطبان ارسال می شود، پاسخ ها بلافاصله بعد از اینکه مخاطبان به سوالات پاسخ دادند به محققان ارسال می شود و تجزیه و تحلیل نیز به صورت همزمان انجام خواهد شد.

پاسخ هایی که از طرف مخاطبان و افراد حاضر در جامعه هدف به سوالات داده می شود، صادقانه تر است؛ در نظرسنجی حضوری به دلیل اینکه محققان و مخاطبان به صورت فیس تو فیس با یکدیگر ملاقات می کنند و باید در همان لحظه به سوالات پاسخ بدهند، ممکن است پاسخ برخی سوالات که از نظر آن ها مناسب نیست، به شکل دیگری داده شود اما در نظرسنجی های آنلاین اینگونه نخواهد بود.

در واقع به دلیل اینکه مخاطبان و افراد حاضر در جامعه هدف به صورت ناشناس به سوالات پاسخ می دهند و هیچ نام و نشانی از آن ها برای محققان ارسال نمی شود، صادق تر هستند و به همین واسطه، پاسخ های آن ها هم صادقانه تر خواهد بود.

لازم به ذکر است که می توانید با گرفتن مشخصات مخاطبان، فقط به افرادی اجازه شرکت در نظرسنجی بدهید که جزء جامعه هدفتان هستند؛ به عبارتی دیگر، می توانید با گرفتن مشخصات، آن ها را گزینش کنید و به افرادی که خارج از جامعه هدف شما حضور دارند، اجازه شرکت در نظرسنجی و پاسخ دادن به سوالات را ندهید.

معایب نظرسنجی آنلاین

همانطور که گفته شد، هر نوع نظرسنجی در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی هم است؛ در ادامه معایب این نوع نظرسنجی را به شما خواهیم گفت.

به دلیل اینکه این نوع نظرسنجی با سیستم نظرسنجی آنلاین و نظرسنجی ساز طراحی می شود و کاربر باید به صورت اینترنتی به سوالات جواب دهد، ممکن است برخی سوالات را به دلیل شلوغ بودن صفحه و یا درگیر بودن سیستم، نبیند و در نتیجه جوابی به آن ها ندهد. البته این مشکل چندان جدی نیست و فقط نیازمند دقت مخاطبان است.

عیب و مشکل اصلی نظرسنجی آنلاین، وابستگی آن به اینترنت است؛ یعنی مخاطبان و افراد حاضر در جامعه هدف حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشند تا بتوانند به سوالات مطرح شده پاسخ دهند و به همین دلیل، ممکن است بخشی از جامعه هدف نتوانند به سوالات پاسخ دهند.

افرادی که در برخی روستا ها زندگی می کنند و به اینترنت دسترسی ندارند، برخی افراد سالمند که از گوشی و سیستم های هوشمند برخوردار نیستند، کودکانی که نمی توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند و …، برخی از جامعه هدف هستند که نمی توانند در نظرسنجی های آنلاین شرکت کنند.

حتما می دانید که برای شرکت در نظرسنجی های آنلاین، حتما باید از سیستم و گوشی های هوشمند برخوردار باشید؛ بدون شک، اینترنت بدون داشتن گوشی یا سیستم هوشمند، کاربردی نخواهد داشت و نمی توانید از آن استفاده ای داشته باشید.

سامانه نظرسنجی آنلاین

ساخت نظرسنجی آنلاین

برای اجرا کردن این نوع نظرسنجی، می توانید از سامانه نظرسنجی آنلاین یا سیستم نظرسنجی آنلاین و حتی نرم افزار طراحی و ساخت نظرسنجی آنلاین استفاده کنید؛ اگر علاقه ای به پرداخت هزینه برای این کار ندارید، می توانید با استفاده از نظرسنجی آنلاین رایگان که البته محدودیت هایی هم دارد، از پرداخت هزینه جلوگیری کنید و به صورت رایگان سوالاتتان را با جامعه هدف مطرح کنید.

امروزه، نظرسنجی ساز ها هم به وجود آمده اند که امکانات زیادی را به شما می دهند؛ با آن ها می توانید برخی از نظرسنجی ها را اجرا کنید که امکان اجرای نظرسنجی آنلاین هم وجود خواهد داشت.

اگر خودتان وقت و زمان کافی برای اجرای نظرسنجی آنلاین را ندارید، به راحتی می توانید از شرکت های تحقیقاتی کمک بگیرید؛ البته این کار برای شما هزینه هایی را هم در بر خواهد داشت.

به طور کلی، برخی افراد برای ایجاد و اجرای این نوع نظرسنجی، از فرم ساز گوگل کمک می گیرند؛ این فرم ساز، یکی از بهترین و محبوب ترین راه های ایجاد نظرسنجی آنلاین است.

پیشنهاد می شود قبل از اجرای نظرسنجی، با افرادی که تجربه بالایی در این زمینه دارند و یا شرکتی که در زمینه تحقیقات و پژوهش فعالیت می کند، مشورت کنید؛ ممکن است آن ها، راه کم هزینه و بهتری را به شما پیشنهاد دهند.

سوالات مطرح شده توسط شما می تواند به صورت تستی و یا تشریحی باشد و به صورت عمومی یا تخصصی برگزار شود؛ برگزاری نظرسنجی ها که سوالات تخصصی دارند، نیازمند مخاطبان متخصص و افرادی که اطلاعات کافی در آن زمینه دارند، خواهد بود و پیدا کردن آن ها کار چندان راحتی نیست.

سامانه نظرسنجی آنلاین

اجرا کردن این نوع و دیگر نظرسنجی ها، مراحلی دارد؛ اولین مرحله برای ایجاد نظرسنجی آنلاین، ساخت فرم نظرسنجی آنلاین در سایت یا نرم افزار مربوطه است. در مرحله بعد، باید از آن فرم و جامعه هدفتان، نمونه ای داشته باشید.

در مرحله سوم، لینک را بین افراد حاضر در جامعه هدف منتشر می کنید و بلافاصله بعد از پاسخ دادن آن ها، نتایج را دریافت خواهید کرد. در مرحله آخر هم گزارشی را تهیه می کنید و به صورت همزمان، به تجزیه و تحلیل پاسخ های داده شده می پردازید تا به نتیجه نهایی برسید.

در ساخت فرم نظر سنجی آنلاین موارد زیر را در نظر بگیرید:

چیدمان پاسخگو داشته باشد

فرم ها روی دستگاه های تلفن همراه ، تبلت و رایانه باید بخوبی کار کنند. قبل از اینکه فرم خود را به اشتراک بگذارید کامل بررسی کنید تا ببینید در دستگاه های مختلف چگونه به نظر می رسد.

سریع و آسان و لذت بخش ایجاد کنید

فرم ها باید تا حد امکان لذت بخش باشد. همچنین سریع و راحت باشد. ما سریعترین و بصری ترین تجربه کاربری را در این مجموعه داریم. ایجاد نظرسنجی آنلاین هرگز نباید برای کاربران سخت و دشوار باشد زیرا اغلب کاربران در مهارت های کامپیوتری قوی نیستند.

در نظرسنجی آنلاین سوالات از قبل نوشته شده باشد

حوصله نوشتن نظرسنجی آنلاین خود را ندارید؟ می توانید از الگوهای سوال از پیش نوشته شده استفاده کنید. یا آنها را ویرایش کنید و با سوالات خود را ترکیب کنید تا فرم های جدید ایجاد کنید.

نظرسنجی های آنلاین یک روش عالی برای جذب مخاطبان و دریافت بازخورد از آنها  در تمام کشور ها است. از جمله نرم افزار های نظرسنجی معروف می توان به گوگل فرم، survey monkey ، typeform و jotform نام برد .

نرم افزار نظرسنجی آنلاین رایگان اول فرم

نرم افزار طراحی و ساخت نظرسنجی آنلاین رایگان  اول فرم

شما با استفاده از سامانه نظرسنجی آنلاین رایگان اول فرم به راحتی فرم های نظرسنجی خود را ایجاد کنید و به راحتی آن را به اشتراک بگذارید. سایت نظرسنجی آنلاین رایگان اول دارای امکانات زیادی است که در طراحی فرم های نظرسنجی به شما کمک زیادی می کند از جمله:

تنظیمات عمومی

قرار دادن عنوان و توضیحات فرم، امکان زمانبندی اتوماتیک، پشتیبانی از  فرم های بزرگ ، قابلیت گذاشتن صفحه بررسی، قابلیت ضد اسپم، امکان محدود کردن ارسال، امکان غیرفعال کردن فرم، امکان  رمزگذاری فرم، قابلیت تغییر متن پیام موفقیت آمیز، امکان ویرایش تمام قسمت ها در هر زمان، زمانبندی، برچسب گذاری، محدود کردن ارسال برای هر پاسخ دهنده ،  و …

تنظیمات سوالات

قابلیت Drag &Drop ،  امکان صفحه بندی، قابلیت جابجایی سوالات، جدول سوالات، قابلیت گذاشتن آپلود فایل، امضای الکترونیک ،  فیلد تاریخ شمسی، بخش بندی کردن، اجباری کردن پاسخ ، غیرتکراری کردن پاسخ، قابلیت نمایش در موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر  و….

ساخت و ویرایش تم

کاربری جالب و آسان ساخت تم، انتخاب پس زمینه دلخواه، لوگوی دلخواه، انتخاب فونت، انتخاب سایه و حاشیه فرم، انتخاب دکمه، قابلیت ویرایش، سفارشی کردن، ذخیره و انتخاب تم ها، و …

 ساخت گزارش و تنظیمات آن

امکان ساخت انواع نمودار، ساخت آسان نمودار، ساخت جدول، لینک/کد گزارش، نمودارهای تعاملی، به اشتراک گذاری، تنظیمات داده های نمایشی، تنظیمات نمودار/جدول، تغییر چیدمان

ساخت روابط منطقی

روابط بین سوالات، روابط منطقی در صفحات، روابط منطقی در صفحه پیام موفقیت آمیز، بدون محدودیت در تعداد شرط ،سفارشی کردن کامل صفحه پیام موفقیت آمیز، و …

مشاهده و دانلود پاسخ ها

مدیریت پاسخ ها ، مشاهده جزئیات پاسخ ها ، مرتب سازی پاسخ ها ، دانلود اکسل پاسخ ها ، فیلتر پیشرفته پاسخ ها  –ویرایش پاسخ ها ، پرینت از پاسخ ها ، قابلیت نیمه تمام کردن پاسخ ها  ، و …

همین الان نظر سنجی آنلاین خود را به صورت رایگان ایجاد کنید: