همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها، از جمله هتل ها، به طور موقت تعطیل شوند. با بازگشایی مرزهای هوای کشورها و فرودگاه ها، صنعت هتلداری هم در حال آماده شدن برای استقبال مجدد از مهمانان است.

با این حال، مدیریت ایمنی کارکنان و مهمانان در هتل و در عین حال هم جلوگیری از انتقال ویروس می تواند امر چالش برانگیزی به شمار بیاید. دارا بودن یک راهنمای دقیق و برنامه ریزی شده در مورد بازگشایی هتل، کلید موفقیت هتل شما به شمار می آید. در ادامه، به تعدادی از موارد مهم در زمان بازگشایی هتل ها اشاره می کنیم: 

با اطلاع از زمان دقیق بازگشایی هتل، کارتان را شروع کنید

با باز شدن مرزهای هوایی کشورها، هر کدام از آنها دستورالعمل های خاصی را برای انواع مختلفی از کسب و کار ارائه می دهند. مرزهای هوایی اکثر کشورها به صورت مرحله ای باز می شود، بنابراین، تعیین زمان دقیق بازگشایی هتل در کشور شما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وب سایت رسمی دولت را بررسی کنید و با بخش بازرگانی تماس بگیرید تا از جزئیات مربوط به زمان بازگشایی هتل ها مطلع شوید و مطابق با آن، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. ممکن است کشور شما، الزامات دیگری را هم برای بازگشایی هتل ها در نظر بگیرد؛ مثل اعمال محدودیت هایی در پذیرش تعداد مهمانان.

ویروس کرونا

از مهمان ها بخواهید فرم های معاینه و معافیت از مسئولیت ابتلا به کرونا را به صورت آنلاین تکمیل کنند

هنگامی که مهمانان را در هتل خود پذیرش می کنید، باید یک فرآیند معاینه هم انجام دهید تا مطمئن شوید که دارای علائم  کرونا نیستند. فرم اعلام وضعیت سلامت Jotform هم می‌تواند فرآیند معاینه را ساده تر و حتی تسریع کند و در عین حال هم از سلامت و سابقه پزشکی هر یک از مهمانان در هنگام ورود به هتل، یک گزارش کتبی را در اختیار شما قرار می دهد.

ممکن است علاوه بر فرم معاینه، از مهمانان خود بخواهید که فرم “معافیت از مسئولیت ابتلا به کرونا” را هم امضا کنند؛ مخصوصا اگر مهمان ها قصد داشته باشند از بخش هایی از هتل استفاده کنند که احتمال تماس فردی بسیار بالاست (مثل باشگاه تناسب اندام یا استخر). اگر مشتری پس از اقامت در هتل، به کرونا مبتلا شود، این فرم معافیت می‌تواند از هتل در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت نماید.

شما می‌توانید از همه این فرم‌ها در فرآیند پذیرش و/ یا رزرو مهمانان خود استفاده کنید. این فرم‌ها را می توانید به راحتی، در وب‌سایت خود قرار دهید و هم می‌توانید از طریق پیام متنی یا لینک تأیید ایمیل، لینک این فرم را هم برای مهمانان ارسال کنید.

پر کردن فرم ها به صورت آنلاین، به مهمانان کمک می کند تا هنگام پذیرش، به وسایل مختلف دست نزنند و روند پذیرش آنها هم ساده تر شود. فرم‌های دیجیتال، به راحتی جمع‌آوری و بررسی می‌شوند و در زمان کارکنان شما هم صرفه جویی می شود، زیرا کارهایی مثل زمان اسکن یا وارد کردن اطلاعات اضافی برای هر مهمان، به صورت آنلاین انجام می شود.

این فرم‌های رضایت، برای ردیابی مخاطب ها هم بسیار مفید هستند. در صورتی که تشخیص داده شود که فردی در هتل، مبتلا به کرونا است، داشتن سوابق دقیق از حضور مهمانان، در هر زمان، می توان روند ردیابی افراد ناقل را تسریع کرد. البته در اختیار داشتن سوابق دقیق از جابجایی کارکنان هم به همین اندازه مهم است.

کارکنان هتل را هم معاینه کرده و دمای بدن آنها را بررسی کنید

علاوه بر معاینه مهمانان هتل، باید برنامه ای برای غربالگری کارکنان هم ترتیب بدهید. بررسی سلامت به طور روزانه می تواند به حفظ ایمنی کارکنان و مهمانان هتل شما کمک زیادی کند.

با توجه به توصیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، انجام این بررسی ها به روشی ایمن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تجهیزات حفاظت شخصی و قرار دادن موانع را هنگام انجام بررسی سلامت در نظر بگیرید. البته این معاینات را طوری انجام دهید که حریم خصوصی کارمندان هم حفظ شود.

در نظر داشته باشید که کارکنان هر روز و قبل از ورود به هتل، پرسشنامه بررسی سلامت خود را تکمیل کنند. باید مشخص شود که آیا کارمندان علائم کرونا دارند یا خیر و اینکه آیا در موقعیت های پرخطر قرار داشته اند؛ مثلا با فردی که مبتلا به کرونا بوده است یا دچار علائم کرونا شده است در ارتباط بوده اند یا خیر.

بعد از اینکه کارمندان پرسشنامه را تکمیل کردند، دمای بدن آنها را هم اندازه گیری کنید. دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت به معنی این است که شخص تب دارد. اگر کارمندی تب دارد، او را به خانه بفرستید و اجازه ندهید که وارد هتل شود.

ویروس کرونا

فاصله گذاری فیزیکی را اعمال کنید

توجه به فاصله گذاری فیزیکی در هتل بسیار مهم است، اگرچه هتل های بزرگ تر باید نسبت به این مسئله تعهد بدهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که ابتدا با تغییر میزکاری کارمندان، شروع به فاصله گذاری کنید. شما باید از تماس مستقیم کارمندان با یکدیگر هم جلوگیری کند و برنامه های لابی، سالن و طبقات رستوران خود را به روز کنید تا در صورت امکان، بین کارمندان و مهمانان فاصله زیادی وجود داشته باشد. 

نصب موانع فیزیکی هم می تواند مفید باشد؛ مخصوصا زمانی که نمی توانید فاصله زیادی را بین کارمندان و مهمانان ایجاد کنید. شما می توانید نایلون های شفافی را جلوی میزهای قسمت پذیرش قرار دهید و کارت‌خوان‌ها را تا حد امکان از خود دور کنید تا مهمانان تشویق شوند تا فاصله مناسبی با یکدیگر داشته باشند. در صورت امکان، از دستگاه‌های کارت اعتباری استفاده کنید که نیازی به لمس نداشته باشند و از طرف دیگر، پول نقد هم قبول نکنید.

شما می توانید برای یادآوری اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی به مهمانان خود، در سرتاسر هتل از پوسترهای مختلفی استفاده کنید. معمولا، مهمانان و کارکنان در مکان های عمومی هتل، مانند سالن های استراحت و اتاق های استراحت کارکنان، جمع می شوند. مکان های عمومی را به طور کامل ببندید یا برای ایجاد فاصله، مبلمان را جابجا کنید.

در برنامه خود باید به مکان های پرخطر، مانند باشگاه تناسب اندام، استخر، و بوفه رستوران هم توجه داشته باشید. ممکن است با توجه به چیدمان هتل خود، بتوانید باشگاه و استخر خود را با رعایت یک سری نکات، باز نگه دارید. این نکات هم می تواند شامل محدودیت های سختگیرانه در زمینه تعداد افراد و پروتکل های ضدعفونی کننده برای ابزارها و فضاهایی باشد که در هر نوبت باید ضدعفونی شوند.

رعایت پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی در بوفه رستوران هم اهمیت ویژه ای دارد. انجمن رستوران‌ها و اقامتگاه‌های فلوریدا، انجمن ملی رستوران‌ها و انجمن هتل‌ها و اقامتگاه‌های آمریکا توصیه می‌کنند که هتل‌ها، محدودیت هایی را برای استفاده بوفه‌ها و میز سالاد لحاظ کنند تا امکان شیوع ویروس کاهش یابد.

این انجمن ها توصیه می کنند که کارکنان به طور منظم، ظروف را ضدعفونی کنند یا خودشان غذا را سرو کنند. البته سرو غذا توسط کارکنان به پرسنل اضافی نیاز دارد، بنابراین ممکن است بعضی از هتل ها، بوفه ها را به طور کامل ببندند و به جای آن، گزینه هایی مثل غذای بسته بندی یا خدمات رسانی در اتاق را ارائه دهند. خدمات رسانی در اتاق را فقط به تحویل در کنار در اتاق محدود کنید و کارکنان را ملزم به بردن غذاها به درون اتاق مهمانان کنید.

ویروس کرونا

تجهیزات ضدعفونی کننده دست را به راحتی در اختیار مهمانان قرار دهید

روش های مختلفی برای ضدعفونی کردن دست ها وجود دارد؛ مثلا می توانید ایستگاه های ضد عفونی دست را در سرتاسر هتل راه اندازی کنید و در این ایستگاه ها هم از قبل مواد ضدعفونی کننده را آماده کنید. شما می توانید تعدادی از این ایستگاه ها را بیرون از درهای آسانسور قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که موجودی صابون و دستمال کاغذی دستشویی بالا باشد و همه شیرآلات در زمینه فراهم کردن آب گرم مشکلی نداشته باشند. از عکس ها و پوسترهایی استفاده کنید که تکنیک های صحیح شستشوی دست‌ها را به مهمانان آموزش می دهند. 

دستمال‌های ضدعفونی را در نزدیکی مکان‌هایی قرار دهید که احتمال لمس بسیار زیاد است؛ مانند دستگاه‌های یخ‌ساز و چرخ دستی‌ها تا مهمانان تشویق شوند که سطوح را قبل از استفاده، به خوبی پاک کنند.

ویروس کرونا

برای تمیز کردن اتاق ها، استانداردهای خاصی را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن استانداردهای سختگیرانه برای تمیز کردن اتاق ها، می تواند به حداقل رساندن شیوع ویروس کمک زیادی کند. برای ضد عفونی و تمیز کردن اتاق ها برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که تیم شما وظایف خود را طبق برنامه و چندین بار در روز انجام می دهند. بخش هایی مثل نرده‌، دستگیره‌های در، دکمه‌های آسانسور، چرخ دستی‌ها و سایر موارد را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که به طور مکرر، از مواد ضدعفونی کننده در اتاق ها استفاده می کنید.

تغییر روش های تمیز کردن اتاق در صورت نیاز هم مهم است. تکنیک های درست ضدعفونی را به کارمندان خود آموزش دهید. اگر قبل از اینکه کارکنان اقدام به تمیز کردن اتاق کنند، اتاق مورد نظر برای مدت زمان نسبتا طولانی خالی بماند، قطعا سلامت کارکنان حفظ می شود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان هنگام تمیز کردن اتاق‌های مهمان و شستشوی لباس‌ها، از تجهیزات فردی مانند دستکش و ماسک استفاده می‌کنند و نحوه پوشیدن و برداشتن این تجهیزات، به طور ایمن و مناسب را هم به آنها آموزش دهید.

علاوه بر تمیز کردن، با کارکنان بخش تعمیر و نگهداری هم همکاری لازم را داشته باشید تا کیفیت تهویه هر اتاق را به حداکثر برسانید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه می کند که واحدهای تصفیه هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) را در اتاق هایی با تهویه ضعیف نصب کنید. این امر می تواند به حذف آلاینده ها، تمیزتر و سالم نگه داشتن هوا و به طور بالقوه، به حداقل رساندن انتقال بیماری کمک زیادی کند.

همیشه برای یک مورد ابتلا به کرونا آماده باشید

دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، صاحبان هتل‌ها را تشویق می‌کند تا در صورتی که کارمندی یا مهمانی به کرونا مبتلا شود، آمادگی لازم برای اقدامات ایمنی را داشته باشند. اگر چنین موردی اتفاق افتاد، فورا با اداره بهداشت تماس بگیرید و افراد ناقل را ردیابی کنید. اگر متوجه شدید که کارمندی در حین کار دارای علائم کرونا است، آنها را از بقیه افراد جدا کنید و به خانه بفرستید تا خود را قرنطینه کرده و تست کرونا بدهند.

اگر تست کرونای یکی از مهمان ها یا کارمندان، مثبت باشد یا مشکوک به کرونا تشخیص داده شود، چیزهایی که آن فرد برای مدت طولانی از آنها استفاده کرده است (مثل حمام، مکان‌های عمومی و سطوح مشترک) را کاملا ضدعفونی و تمیز کنید.

اگر مهمانی بیمار بوده است، حداقل 24 ساعت صبر کنید و بعد وارد اتاق شوید. هنگام تمیز کردن اتاق، به نواحی و سطوحی که بیشتر استفاده می شوند، مانند کلیدهای چراغ، کنترل از راه دور و دستگیره های در، توجه ویژه ای داشته باشید. در صورت امکان، پنجره ها را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند و از جاروبرقی ای استفاده کنید که دارای فیلتر هپا (HEPA) باشد.

برای بازگشایی هتل، برنامه ریزی کنید

داشتن یک برنامه دقیق برای بازگشایی هتل می تواند کسب و کار شما را در موقعیت خوبی قرار دهد. از آنجایی که هتل‌ها جزو مشاغل پیچیده‌ای به شمار می آیند که با میهمانان مختلفی ملاقات می کنند، باید در مورد اینکه چگونه می‌توانید خطر ابتلا به  کرونا را برای مهمانان و کارکنان خود به حداقل برسانید، به طور دقیق فکر کنید.

بهتر است برنامه ریزی برای بازگشایی هتل را از قبل شروع کنید تا با نزدیک‌تر شدن به تاریخ بازگشایی، بتوانید آن برنامه را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید. ممکن است کارکنان شما اطلاعات بیشتری در مورد خطرات ناشی از کرونا داشته باشند (مخصوصا در هتل های بزرگ تر)، بنابراین ایده خوبی است که به نظرات آنها هم توجه کنید و هر چند وقت، برنامه خود را کمی تغییر دهید.

بازگشایی هتل ها در دوره همه‌گیری کرونا، امری کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و مطمئناً چالش‌هایی را به دنبال دارد؛ حتی اگر هتل شما، دقیق ترین برنامه‌ ریزی را انجام داده باشد. با ورود مهمانان به هتل، برنامه خود را مجددا ارزیابی و تنظیم کنید. هرچه برنامه شما از انعطاف‌پذیری و دقت بیشتری برخوردار باشد، شانس بیشتری برای بازگشایی هتل خودتان خواهید داشت و در عین حال هم به کاهش خطر ابتلا به کرونا کمک می‌کنید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید