سوالات رایج در تحقیقات بازار

امروزه هر کسب و کاری برای تقویت بازاریابی و رساندن برند خود به سطح بالاتر به مطرح کردن سوالات تحقیقات بازار نیاز دارد در واقع انجام این کار می تواند در بخش بندی های مختلفی و در چند دور متفاوت انجام شود. مثلا نمونه سوالات تحقیقات بازار در رابطه با قیمت محصول باشد و یا اینکه مشخصات محصول و عرضه آن را شامل شود.

تحقیقات بازار چیست

تحقیقات بازار چیست؟

امروزه هر کسب و کاری برای تقویت بازاریابی و رساندن برند خود به سطح بالاتر به مطرح کردن سوالات تحقیقات بازار نیاز دارد در واقع انجام این کار می تواند در بخش بندی های مختلفی و در چند دور متفاوت انجام شود. مثلا نمونه سوالات تحقیقات بازار در رابطه با قیمت محصول باشد و یا اینکه مشخصات محصول و عرضه آن را شامل شود. به طور کلی یکی از بهترین تکنیک هایی که به کسب و کار جهت می دهد تا همگام با نیاز مشتریان قدم بردارد سوالات تحقیقات بازاریابی می باشد. چون مطرح نمودن اینگونه سوالات بینش جدیدتری برای تقویت بازاریابی ایجاد کند. با این کار شما می توانید اطلاعات رقابتی برای آگاهی از توسعه محصول و خدمات را جمع کنید.

هر بخش از سوالات به دنبال هدف گذاری دقیق است مثلا در یک بخش تنها به سنجش رضایت مشتریان پرداخته می شود. در نهایت آنچه شما را در این پروسه یاری می کند مطرح نمودن سوالات مناسب و استاندارد است. در زیر بر اساس بخش بندی های مختلف نمونه سوالاتی مطرح کرده ایم که کمک زیادی در تحقیقات بازار دارد.

سوالات تحقیقات بازار بردارنده چه حوزه هایی است؟

اندازه گیری و توصیف مخاطبان مهمترین راه برای شروع تحقیقات بازاریابی است. این تحقیقات در قالب نمونه سوالات تحقیقات بازار به دنبال ارزیابی پارامترهای مختلفی می باشد. هر چه پارامترها برای طراحی سوال جزیی تر و بهتر انتخاب شوند نتایج حاصله نیز قابلیت تعمیم بیشتری دارد. مثلا اگر شما تنها برای تیم پشتیبانی بخواهید سوالات خود را مطرح کنید قطعا نباید سوالی در خصوص مشخصات محصول و ارزش محصول پرسیده شود.

آپشن های متنوع و  موثری زیادی هستند که ذات سوالات را  دستخوش تغییر می کنند. قطعا شما به دنبال طراحی تخصصی سوال تحقیقات بازار نیستید و قطعا هیچ مشتری تمایلی به جواب دادن سوالات سخت و تخصصی ندارد. پس در درجه اول سوالاتی را برگزینید که فقط مختص مجموعه شما، محصول شما و خدمات شما باشد. هیچ سوالی نباید جنبه ی مقایسه ای با یک کمپانی دیگر را داشته باشد.

سوالات تحقیقات بازار

مثلا محصول محصولات غذایی خود را از لحاظ کیفیت با محصولات غذایی یک برند دیگر مقایسه کنید و موجب پایین اوردن ارزش برندهای دیگر شوید.

به طور کلی هر محصولی یک بازار هدف و یک سری مشتری بالقوه دارد شناسایی این دو آپشن می تواند به مجموعه شما در ارائه خدمات بهتر کمک کند. به طور مثال چند نمونه از سوالات رایج را بیان می کنیم.

  • آیا تیم پشتیبانی در خرید شما نقش داشته اند؟
  • آیا رضایت کافی در خصوص پاسخ دهی مشتریان داشتید؟

در این پرسشنامه ها پارامترهای دیگری از قبیل اندازه کسب و کار، جامعه هدف، درامدها، نحوه توزیع، علایق افراد، تجارت آنلاین، بخش های موفق تجارت فعلی و … هم برای طراحی سوالات تحقیقات بازاریابی مد نظر قرار می گیرند به طور مثال:

  • بیشترین مشتریان ما در کدام شهر هستند؟
  • هدف مجموعه ما چیست؟
  • آیا سن و جنسیت مشتریان در انتخاب محصول موثر است؟
  • آیا تجارت آنلاین زمینه ساز ترقی می شود؟
  • مصرف کنندگان بیشتر به چه محصولاتی عادت دارند؟
  • کسب و کار فعلی در چه رتبه ای قرار دارد؟

درگیر کردن مشتری با طرح سوالات تحقیقات بازار می تواند به عنوان یک نظرسنجی برای بهبود فرایند تولید و فروش باشد. سوالات می توان  در خصوص فروش و یا یک نظرسنجی بعد از پشتیبانی باشد. از این سوالات می توانید در مصاحبه با مشتریان خاص یا بالقوه بهره ببرید. بهتر است طرح سوالات به نحوی باشد که همه مشتریان را درگیر کند.

نمونه سوالات تحقیقات بازار

سوالات تحقیقات بازار در واقع یک پرسشنامه دقیق است که از مشتریان یک مجموعه پرسیده می سود. این سوالات می توآند با هدف نظرسنجی باشد و رضایت مصرف کنندگان را بسنجد. با توجه به اهمیت بازاریابی در معرفی محصول و فروش بیشتر تمامی کمپانی ها چه در شبکه های مجازی و چه در محیط های فروشگاهی به دنبال راهکارهایی هستند تا نظر مشتریان را در خصوص محصولات و خدمات بدانند. از این رو می تواند از پرسشنامه حاوی سوالات تحقیقات بازاریابی برای درگیر کردن مشتریان بالقوه استفاده می کنند. داده هایی که از این پرسشنامه ها به دست می آید برای یک سازمان مهم هستند چون شما تمام تلاش خود را می کنید تا نظر مشتری را جلب کنید و برای این کار همیشه در تلاشید تا خدمتی را ارائه دهید که با توجه به نیاز مشتری باشد. پس پاسخ دهی به سوالات تا حدودی شما را با نظر مشتریان آشنا می کند.

سوالات تحقیقات بازار می تواند با مضامینی از قبیل نحوه آشنایی با شرکت، دلیل انتخاب شرکت، ویژگی های رضایت بخش محصول، عرصه محصولات، معایب محصول، رفتار پرسنل، برخورد پشتیبانی، میزان رضایت از عملکرد پشتیبانی و خدمات پس از فروش، تمایل به معرفی به دیگران و دلایل عدم رضایت و … مطرح شود.

لزوم استانداردها در طراحی سوالات تحقیقات بازار

هدف از طراحی پرسشنامه ای که حاوی سوالات تحقیقات بازار می باشد، در درجه ی اول رسیدن به نتایج مطلوب می باشد. معمولا کمپانی های بزرگ برای معرفی برند خود در بازارهای جهانی از تحقیقات بازاریابی استفاده می کنند. شاید در گذشته اهمیتی به این موضوع داده نشده اما امروزه به دلیل تنوع کمپانی ها و محصولات تولیدی نیاز به جذب مشتری و تحقیقات بازاریابی پیش از پیش دیده می شود.
اما این تحقیقات باید با مفهوم خاص انجام شوند که در سوالات تحقیقات بازاریابی هدف کاملا مشخص می شود و با طرح سوالات استراتژیک  می توان کیفیت سوالات را بالا برد و زودتر به نتیجه مورد انتظار رسید.
حال سوال اساسی اینجاست که سوالات استراتژیک چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
برای اینکه پرسشنامه حاوی سوالات استراتژیک باشد باید در درجه اول بر روی کیفیت سوالات تمرکز شود. ذات سوالات باید قوی باشد و از آن اطلاعات عمیق و مفهومی استخراج شود. هر چه تعداد سوالات کم و با کیفیت بالا باشند موثرتر هستند. پس سعی کنید در مورد هر پارامتر چند سوال تخصصی طراحی کنید و زمانی در این مسیر موفق می شوید که از سوالات خوب جواب های خوب دریافت کنید تا مسیر بهتر را برای سازمان تعیین کنید.
برای ارزیابی پرسشنامه تحقیقات بازاریابی لازم است که بر اساس مشخصه های زیر طراحی سوالات را مدیریت کنید. چون انعطاف پذیری در طراحی سوالات بالاست و باید با توجه به اهداف سازمان و استراتژی های خاص این طراحی انجام شود.

دسته بندی سوالات تحقیقات بازاریابی

دسته بندی سوالات تحقیقات بازار مرتبط با محصول و خدمات ، قیمت، پشتیبانی و … می باشد که مطرح نمودن ان ها یک دید کلی نسبت به بازار ارائه می دهد. هر چه این تحقیقات بهتر و استانداردتر انجام شوند در واقع راهی برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنایع مختلف می باشد. قطعا زمانی که صاحبان کسب و کارها بخواهند در مورد یک موضوع خاص تصمیم گیری کنند ابتدا باید با استفاده از تحقیقات بازار اطلاعاتی را کسب کنند. به طور مثال بعضی از صنایع زمانی که بخواهند کار خود را گسترش دهند و در یک بخش جدید محصولی متفاوت تر تولید کنند، ابتدا از طریق تهیه پرسشنامه تحقیقات بازار می توانند تصمیم گیری های خود را مدیریت کنند و قاطعانه بتوانند بر روی هدف انتخابی خود پابرجا بمانند.

روش استراتژیک طراحی سوالات تحقیقات بازار

به طور کلی سوالات تحقیقات بازار نسبت به پرسشنامه های تحقیقات بازاریابی متفاوت است مثلا تحقیقات بازاریابی بیشتر حول و حوش موضوعاتی از قبیل برندینگ، رضایت مشتری، فروش و … می باشد.  

از بین روش های رایج برای جمع اوری اطلاعات روش طرح سوال و پرسشنامه بسیار رایج است. حال برای توزیع و پاسخ دهی به این پرسشنامه ها روش های متعددی در نظر گرفته شده است که روش های اینترنتی، حضوری، تلفنی و … جزء رایج ترین روش ها هستند‌.

از انجا که قیمت گذاری و فروش و معرفی محصول و خدمات جزء بخش های تحقیقات بازار هستند پس طبیعی است که بیشتر سوالات این حوزه شامل این بخش ها باشد. اینکه محصولات و خدمات با چه قیمتی عرضه شوند؟ آیا استراتژی قیمت گذاری رضایت مشتریان را جلب کرده است؟ آیا با محصول ما آشنایی دارید؟

یک بخش دیگر در تحقیقات بازاریابی مختص ویژگی های محصول است. این ویژگی ها هستند که یک محصول را متمایز می کنند هر چه ویژگی ها اختصاصی باشند قطعا می توانید تمایز بیشتری نسبت به محصولات رقبا ایجاد کنید. از این رو سوالات خود را بیشتر بر روی ویژگی های انحصاری متمایز می کنید و مشتری را ترغیب می کنید تا پایان سوالات به طور دقیق به ان ها جواب دهد تا از این طریق به برتری ویژگی ها دست پیدا کند.

نکات مهم در خصوص ساخت پرسشنامه در خصوص تحقیقات بازار

از آنجا که تحقیقات بازار نقش و تاثیرگذاری مهمی در هر سازمانی دارد لازم است که در طراحی نمونه سوالات تحقیقات بازار حساسیت زیادی صرف شود. به طور کلی طراحی پرسشنامه یکی از تکنیک های اساسی برای بهبود خدمات دهی و افزایش فروش، معرفی محصول، پیدا کردن مشتریان بالقوه، تحلیل رقبا و شناخت خریداران است.

نمونه سوالات طرح شده با توجه به نوع محصول و خدمات توسط دسته ای از افراد خاص پاسخ داده می شوند مثلا تحقیقات بازاریابی لوازم دندانپزشکی توسط کلینیک های دندانپزشکی و دندانپزشکان تکمیل می شود.

اگر تحقیقات درست انجام شود می توان نقاط قوت و ضعف مجموعه را شناسایی کرد و برای بهبود آن ها اقدام کرد.

نتایج طرح نمونه سوالات تحقیقات بازاریابی

قطعا همه ما به این مسئله واقف شده ایم که نمونه سوالات تحقیقات بازار با هدف خاصی طراحی می شوند و در درجه ی اول سعی بر آن است تا نتایج مورد انتظار حاصل شود. وقتی داده های لازم از کسب و کارها، مشتریان، مراکز خاص و … جمع آوری شد اقدامات لازم در خصوص تجزیه و تحلیل آن ها صورت می پذیرد. هر چه پرسشنامه دقیق تر و اصولی تر طراحی شده باشد بهتر و سریع تر می توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد.

هر چه شما تحقیقات بازاریابی گسترده ای انجام دهید از زیر و بم بازار و رقبا شناخت بیشتری پیدا می کنید و این فرصت را پیدا خواهید کرد تا زمینه های پیشرفت کسب و کار را پیدا کنید. در این بین باید سوالاتی جداگانه برای هر بخش مانند قیمت و ارزش، معرفی محصول و خدمات، مدیریت شهرت، پیام رسانی و تبلیغات، قابلیت مشاهده آنلاین و … طراحی کنید.

تفاوتی نمی کند که شما دارنده ی یک کسب و کار کوچک و یا یک کسب و کار بزرگ باشید. تحقیقات بازاریابی کمک می کند تا کسب و کارتان را از رقیبان متمایز کنید. از آنجا که امروزه بیشتر افراد برای معرفی محصولات خود شیوه های بازاریابی جدید را انتخاب می کنند و پرسشنامه های خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می دهند به دستاوردهای بهتری دست پیدا کرده اند در نتیجه بهتر است شما هم با انتخاب یک پلتفرم در فضای وب و ایجاد و بهبود وب سایتی اختصاصی کسب و کار خود را به سمت پیشرفت هدایت کنید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید