وقتی صحبت از بهبود عملکرد معلم ها در کلاس درس می شود، هیچ معلمی نمی تواند بگوید که همیشه بر اساس انتظارات دانش آموزها عمل کرده است. از این لحاظ، تقریباً به همان اندازه که دانش‌آموزان می توانند از معلم های خود یاد بگیرند، معلم ها هم باید از دانش‌آموزان خود چیزهایی را بیاموزند.
با اینکه ارزشیابی منظم همکاران، مدیران و سرپرستان می‌تواند برای شناسایی زمینه‌های بهبود عملکرد معلمان مفید باشد، ولی هیچ چیز قابل مقایسه با پرسیدن نظر دانش‌آموزان در مورد برنامه درسی و عملکرد شما به عنوان یک معلم نیست. نظرات صادقانه دانش آموزان (که گاهی اوقات هم می تواند موجب رنجش خاطر شود) به شما کمک می کند تا در نیمه ترم، کلاستان را تغییر دهید یا اینکه بتوانید در سال آینده، تجربه بهتری از تدریس داشته باشید.
رمز دریافت نظرات بسیار خوب از جانب دانش آموزان هم این است که سوالات مناسبی را از آنها بپرسید. با اینکه روش های مختلفی وجود دارد تا بفهمید که دانش آموزان شما واقعاً به چه چیزهایی فکر می کنند، ولی باز هم استفاده از نظرسنجی های دانش آموزی، یکی از بهترین راهکارها در زمینه بهبود عملکرد معلمان محسوب می شود.

نظرسنجی از دانش آموزان

چرا معلم ها باید از دانش آموزان، نظرسنجی کنند؟

جمع آوری نظرات دانش آموزان از طریق نظرسنجی، بهترین راه برای بهبود یادگیری و عملکرد شما به عنوان یک معلم به شمار می آید.
“جیمی اسکات”، مدیر موسسه Evidence Based Education در این باره می‌گوید: “دانش‌آموزان، بیشتر از هر کس دیگری، در بهترین موقعیت برای ارائه نظرات خود درباره محیط کلاس و شیوه‌های تدریس قرار دارند.” در حال حاضر، مربیان به شیوه های متفاوتی از دانش‌آموزان خود نظرسنجی می‌کنند و البته شواهد بسیار زیادی هم وجود دارد که نشان دهنده ارزش بالای چنین نظرسنجی هایی است.
اسکات در ادامه می گوید: “پروژه MET که با بودجه گیتس ساپورت می شود، نظرسنجی‌های دانش‌آموزان را به عنوان یکی از سه روش ارزیابی معتبر در زمینه اثربخشی تدریس معلم ها شناسایی کرده است که نتایج منسجم تر و البته معتبرتری را نسبت به نظرات دانش آموزان در کلاس درس به دنبال دارد.”

“هنگامی که سؤالات مناسب به روشی درست از دانش آموزان پرسیده شود، می توان از دیدگاه های آنها برای ارائه منبع مهمی از اطلاعات در مورد شیوه آموزشی و محیط کلاس استفاده کرد. به این ترتیب، نظراتی که دانش آموزان ارائه می دهند، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای یادگیری معلم ها باشد که نه تنها کمک به افزایش آگاهی معلمان (و حتی رهبران) بلکه پیشرفت در زمینه تعلیم را شخصی‌سازی می کند.”
نظرسنجی‌ها، فرصتی را برای بیان نظرات دانش‌آموزان بصورت آزادانه ارائه می دهد و همچنین به ایجاد گفتگویی دو طرفه بین معلم و دانش‌آموز هم کمک می‌کند که این گفتگو، همان چیزی است که ترویج آن در کلاس درس، کمی دشوار است.
“املینا مینرو”، دستیار سردبیر سابق Edutopia می‌گوید: “نظرسنجی‌ها باعث می شود تا دانش‌آموزان به شکل راحت تری به شما بگویند که اوضاع کلاس چگونه پیش می‌رود. نظرسنجی به دانش‌آموزان این امکان را می دهد تا در مورد مشکلات، نیازها و خواسته‌های خود اظهارنظر کنند. علاوه بر این، دانش آموزان می توانند در مورد اینکه چگونه معلمی می‌تواند دستورالعمل‌های خود را تغییر دهد تا به آنها در عملکرد بهتر در کلاس درس کمک کند هم نظرات خود را به آسانی ارائه دهند. “

نظرسنجی از دانش آموزان

انواع سوالاتی که در نظرسنجی دانش آموزی باید بپرسید:

نظرسنجی‌های دانش‌آموزی مثل امتحان های یهویی یا آزمون‌های آزمایشی نیست، بنابراین از ایجاد فهرستی از سؤالات چند گزینه‌ای خودداری کنید یا از دانش آموزان درخواست نکنید که در مقیاس ۱ تا ۵ به شما رتبه بدهند. در عوض، از دانش آموزان خود سؤالات تشریحی بپرسید تا بتوانید نظرات کیفی آنها را جمع آوری کنید که در واقع، تاثیرات مثبتی را به دنبال دارند.
معلمی به نام “جردن دی وایلد” می گوید که انجام این کار باعث افزایش قابل توجه آگاهی در معلمان می شود. او به معلم ها پیشنهاد می دهد که چنین سوالاتی را از دانش آموزان خود بپرسند: “تا به اینجا، کدام درس را از همه بیشتر دوس داشتید؟ چرا؟”
علاوه بر این، دی وایلد توصیه می کند که هر سؤالی می پرسید، باید به منظور دریافت نظرات سازنده از جانب دانش آموزان باشد مثلا پرسیدن اینکه دانش آموزان چه چیزهایی را دوست ندارند، منجر به دریافت پاسخ های منفی می شود و پرسیدن اینکه چگونه می توانید روش خود را در آینده تغییر دهید، به شما در جهت پیشرفت کردن کمک می کند.

“کرتیس چندلر”، استاد آموزش معلمان در دانشگاه بریگام یانگ آیداهو، در مورد اینکه این نظرسنجی باید چگونه باشد، نمونه ای را ارائه می دهد. او به طور مرتب، از دانش آموزان کلاس های خود نظرسنجی می کند. نظرسنجی های او شامل موضوعات زیر می شود:

  • کدام بخش های کلاس، برای یادگیری مفیدتر هستند و کدام بخش ها هم برای یادگیری چندان مفید نیستند؟
  • تمایل دارید در کلاس از کدام عناصر آموزشی به میزان بیشتری/ کمتری استفاده شود؟
  • پیشنهادات شما درباره اینکه چگونه یک معلم می تواند به دانش آموزان کمک کند تا موفق تر از قبل باشد چیست؟

ممکن است فکر کنید که سه سوال بالا، شباهت چندانی به نظرسنجی ندارد، اما توجه داشته باشید که نوع سوالات، بستگی به پاسخ هایی دارد که به دنبال آن هستید. شما می توانید از سوالات ساده بله یا خیر هم استفاده کنید که به شما این امکان را می دهند که تعداد سوالات بیشتری را بپرسید، اما ممکن است به نظرات چندان قابل توجهی دست پیدا نکنید.

با این حال، اگر مطمئن نیستید که کدام روش را برای نظرسنجی از دانش آموزان انتخاب کنید، همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح دهید و به دنبال سوالات کیفی باشید. دریافت پاسخ های دقیق برای تعداد محدودی از سوالات، بسیار بهتر از دریافت حجم زیادی از پاسخ هایی است که برای بررسی آنها نیاز به کمی تامل دارید.

سوالات نظرسنجی از دانش آموزان

چگونه با کمک ابزار مناسب، اطلاعات نظرسنجی را جمع آوری کنیم؟ 

هنگامی که در حال طراحی نظرسنجی مورد نظرتان هستید، چه در بخش آموزشی و چه در مورد سایر بخش ها، باید راهی پیدا کنید که اطلاعات را به آسانی جمع آوری کرده و سپس ذخیره کنید. ابزار مطمئن تهیه نظرسنجی مانند اول فرم، یک ابزار عالی برای مدارس و سایر سازمان‌های اجتماعی به شمار می آید که شما می توانید نظرسنجی‌های سفارشی‌سازی شده را متناسب با نیازهای خودتان تهیه کنید.

اول فرم دارای قالب آماده برای نظرسنجی از دانش آموزان است که می توانید ظرف چند ثانیه، فرم نظرسنجی دلخواهتان را بسازید. شما می‌توانید نظرسنجی‌ها را از طریق لینک یا ایمیل و… با دانش‌آموزان خود به اشتراک بگذارید و همه پاسخ‌ها هم به‌طور خودکار در جدول اول فرم ذخیره می‌شود. این ابزار، یک روش قدرتمند و آسان برای معلم ها محسوب می شوند که می توانند از آن برای دسترسی به نظرات دانش آموزان و تجزیه و تحلیل پاسخ های آنها استفاده کنند و همچنین گام هایی را برای بهبود عملکرد خود در کلاس درس بردارند.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید