پیشگفتار

در دنیای پر رقابت کسب و کارها، تقریبا تمامی صاحبان مشاغل به دنبال این هستند که هر روز کیفیت کار خود را ارتقا بخشند و به این ترتیب موفق تر ظاهر شوند. این امر موجب می شود که در نهایت افراد بیشتری هم به آنها اعتماد کرده و کارشان رونق پیدا کند. قطعا یکی از بهترین روش ها برای ارتقا کسب و کار، استفاده از نظر مشتریان و انتقادات آنها است. برای این کار شما می توانید از سوالات نظرسنجی مشتری استفاده کنید تا ایرادات کار خود را پیدا کرده و همچنین روش های بهتری به سبک کاری خود اضافه کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

آگاهی از نظر مشتریان

آشنایی با سوالات نظرسنجی مشتری

پیش از طرح سوالات نظرسنجی مشتری، ابتدا باید به این امر توجه داشته باشید که از این کار چه اهدافی در نظر دارید. طبیعتا سوالاتی که با هدف مشخص طرح شوند می توانند به شما کمک بیشتری نمایند. هیچ یک از صاحبان کالا و مشاغل از حرکت در مسیر پیشرفت بدش نمی آید و انتقاد از نگاه مشتریان می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای آنها باشد.
به عنوان نمونه باید این امر را مدنظر داشته باشید که مشتریان چه نیاز هایی دارند یا ممکن است داشته باشند که خدمات شما آن را نداشته است؟ چه مواردی مشتریان را ترغیب خواهد کرد که برای دفعات بعدی هم شما را انتخاب نمایند و یا شما را به دوستان خود پیشنهاد دهند؟ مهم ترین ایرادات کار شما در کجا می باشد و در نهایت پلن های آینده شما با تمرکز به چه مواردی باید پایه ریزی شوند؟ تمامی این موارد، اهدافی است که می توانید با آگاهی از نگاه مشتریان به آنها دست پیدا کنید.
نکته دیگری که در خصوص سوالات نظرسنجی مشتری باید در نظر داشته باشید، بحث پاسخگویی دقیق مشتریان به شما است. برخی از افراد معمولا عادت دارند به سوالات به شکل کلی پاسخ دهند و شما باید به دنبال این باشید که از آن جلوگیری کنید. برای راحتی در پاسخگویی و رسیدن به جواب های مشخص تر هم می توانید از سوالات چند گزینه ای استفاده نمایید. همچنین می توانید از سوال هایی استفاده نمایید که پاسخ های محدودی دارند.

سوالات نظرسنجی مشتریان برای یک آزمایشگاه

طرح سوالات پرسشنامه مشتری

در طرح سوالات نظرسنجی مشتری، اولین قدم شناسایی روش های انتخاب شدن شما توسط مشتریان است. باید بدانید که مشتریان از چه طریق توانسته اند شما را پیدا کرده و انتخاب کنند. فایده این روش، مانور بیشتر تبلیغاتی در مسیر انتخاب شده است تا به این شکل هزینه های تبلیغاتی به شکل هوشمندانه تری صرف شود. قطعا این امر در رونق کسب و کار مفید است.
مرحله بعدی برآیند رضایت مشتریان از روند کار شما می باشد. به عنوان نمونه اگر شما یک فروشگاه آنلاین در اختیار دارید، می توانید بر روی راحتی مشتریان در پیدا کردن محصول تمرکز کنید. به هر حال یک فروشگاه آنلاین هزاران محصول در خود جای داده است و اصولا دسترسی به تمامی این محصولات کار راحتی نیست. در نتیجه کسب و کاری که راحتی بیشتر را در این خصوص به ارمغان آورد از رقبا جلوتر است. همچنین روند خرید کالا یا خدمات باید به نحوی باشد که ضمن حفظ اطلاعات مشتریان سایت و امنیت، راحتی نیز برای آنها فراهم شود.
پرسش بعدی در خصوص پیشنهادات مشتریان در جهت بهتر شدن است. گنجایش شنیدن سخنان مشتریان را به خوبی داشته باشید و تا حد امکان در مقابل آن جبهه گیری نکنید. بلکه با ارزیابی صحیح پیشنهادات تا حد امکان آنها را در کار خود به کار ببرید تا نتیجه بهتری برای شما حاصل شود. این یک نکته کلیدی در هر کسب و کار است.

دلگرم کردن مشتریان از یک خرید مطمئن

در خرید لوازم خانگی، لباس، خودرو و بسیاری از وسایل تمام نشدنی، چیزی که مشتری را به ترس می اندازد، نگرانی از خراب شدن زود هنگام آن است. ورود کالاهای تقلبی و بی کیفیت هم به این ترس دامن زده است. بنابراین در میان تجار، قطعا کسی موفق تر است که این نگرانی را برطرف نماید. بهتر است که با ارائه خدمات پس از فروش در مشتریان این نیاز آنها را برطرف کنید.
همچنین می توانید در سوالات نظرسنجی مشتری از آنها در خصوص نحوه خدمات پس از فروش هم جویا شوید تا این کار را به نحو بهتری انجام دهید. این نکته که مشتری بداند شما پس از خرید او را تنها نخواهید گذاشت، می تواند به میزان قابل توجهی در رونق کار شما موثر باشد.
در سوالات نظرسنجی مشتری روش های راهنمایی در استفاده را هم بپرسید. برخی از وسایل و دستگاه ها برای استفاده نیاز به مهارت و یادگیری دارند و اینکه شما روش های استفاده را به مشتری بیاموزید در رونق کار شما موثر خواهد بود. البته پیشنهاد می کنیم که کیفیت این روش را از خود مشتریان جویا شوید و با شناسایی نقاط ضعف افراد عامه در استفاده از محصول، این کار را انجام دهید. در ادامه نمونه یکی از نظرسنجی ها را مشاهده خواهید کرد.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید