فرم ساز گوگل چیست؟ طراحی پرسشنامه آنلاین در گوگل فرم

در دنیای امروز، فرم ها نقش مهمی در پیشبرد کارهای ما دارند و برای اهداف مختلفی از آنها استفاده می کنیم. از فرم ها می توانیم برای نظرسنجی، پرسش و پاسخ، ارزیابی کیفیت خدمات، دریافت اطلاعات موردنیاز و… استفاده کنیم. نظرسنجی و ارزیابی از مخاطبان، باعث می شود بتوانید اطلاعات مهم را جمع آوری کنید، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید و به خوبی و به درستی نتیجه گیری کنید. ابزارهای ساخت پرسشنامه بسیار اهمیت دارند و می توانند به شما کمک کنند تا پرسشنامه های حرفه ای و جذاب را آماده کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

 

پرسشنامه آنلاین گوگل فرم

گوگل فرم (Google Form) یکی از ابزارهایی است که به ما کمک می کند بتوانیم پرسشنامه آنلاین طراحی کنیم و برای کارهای موردنظر خودمان از آن استفاده کنیم. با استفاده از ابزار گوگل فرم برای طراحی پرسشنامه آنلاین، شما می توانید انواع پرسشنامه ها برای تحقیقات خود انجام دهید، میزان رضایت از خدمات خود را با پرسیدن سوال ارزیابی کنید و در سایت یا وبلاگ خود، نظر مخاطبان خود را درباره مسائل مختلف جویا شوید. احتمالا شما هم تجربه پر کردن یا کار با پرسشنامه های آنلاین را داشته باشید که بین چند گزینه مختلف، باید گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید و در نهایت، نظر خود را ثبت کنید.

گوگل داک یا همان  گوگل فرم برای ساخت انواع پرسشنامه های آنلاین کاربرد دارند و در این نوشته قرار است با این ابزارها و مزایا و معایبشان همراه باشید.

اگر شما از فرم ها استفاده زیادی می کنید و می خواهید یک فرم ساز مناسب را انتخاب کنید، حتما در این مقاله با ما همراه باشید تا با طراحی پرسشنامه در گوگل بیشتر آشنا شوید و مزایا و معایب گوگل داک را بدانید. البته فرم سازهای دیگری هستند که می توانند برای طراحی پرسشنامه آنلاین استفاده کرد که آن ها هم هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

طراحی پرسشنامه آنلاین در گوگل فرم

همه ما دوست داریم از ابزارهای مفید برای انجام دادن کارهای خود استفاده کنیم. مثلا دوست داریم انواع پرسشنامه ها را خیلی سریع و راحت بسازیم. به کمک ابزار گوگل فرم می توان به راحتی به طراحی پرسشنامه در گوگل پرداخت. کار با این ابزار بسیار آسان است و می توانید در عرض چند دقیقه فرم موردنیاز خودتان را طراحی کنید. این ابزار امکانات مختلفی دارد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم:

1-  طراحی سوالهای چند گزینه ای و سوال های تشریحی: پرسش های موجود در پرسشنامه ها، یا به صورت چند گزینه ای هستند یا به صورت سوالات تشریحی مطرح می شوند که نیاز به توضیح بیشتر دارند. گوگل به شما این امکان را می دهد که در فرم خودتان بتوانید سوالات تشریحی یا چند گزینه ای قرار دهید. از این امکان می توان برای طراحی پرسشنامه های مختلف تحقیقی، نظر سنجی و توضیحی در گوگل استفاده کرد.

2-  وارد کردن سوالات از فایل دیگر: یکی دیگر از امکانات این ابزار، امکان وارد کردن سوالات از فایل دیگر است که باعث سرعت و راحتی کاربران می شود. ممکن است شما پرسشنامه خودتان را قبلا طراحی کرده باشید و بخواهید آن را وارد پرسشنامه آنلاین گوگل کنید، این امکان در گوگل داک برای شما وجود دارد و به راحتی می توانید آن را انجام دهید.

3-  اضافه کردن عنوان و متن های جذاب در فرم: برای تشویق افراد برای پر کردن پرسشنامه خود، بهتر است جذابیت پرسشنامه را چندین برابر کنید تا افراد برای تکمیل کردن آن و دریافت جواب مشتاق باشند. شما می توانید هر کجا از فرم خودتان که نیاز بود، توضیحات و سرفصل های موردنیاز را بنویسید تا پرسشنامه آنلاین جذاب تر و حرفه ای تری داشته باشید.

4-  افزودن تصویر به پرسشنامه: گاهی وقتها باید ابتدا یک تصویر را به مخاطب نشان دهید و سپس از او سوال موردنظرتان را بپرسید. گوگل فرم به شما این امکان را می دهد که از تصاویر یا نمودارها در بخش های مختلف فرم خودتان استفاده کنید. این موضوع یعنی امکان اضافه کردن تصویر به پرسشنامه آنلاین، گوگل را به ابزاری حرفه ای برای فرم سازی تبدیل کرده است.

5- افزودن ویدیو در پرسشنامه: احتمالا شما هم پرسشنامه هایی را دیده اید که ابتدا یک ویدئو را به شما نشان می دهند و سپس نظر شما را درباره آن ویدئو می پرسند. یکی دیگر از امکانات فرم ساز گوگل داک این است که می توانید فیلم و کلیپ را به پرسشنامه اضافه کنید. ساخت پرسشنامه در گوگل، با کمک ویدیوها می تواند لذت بخش تر باشد. شما می توانید هر کجا از فرم خودتان که نیاز بود، ویدیوهای تکمیلی را اضافه کنید تا به افراد برای پر کردن فرم، کمک بیشتری کرده باشید.

6- بخش بندی فرم: پرسشنامه آنلاین گوگل به شما اجازه می دهد که فرم خودتان را بخش بندی کنید. این امکان به شما این اجازه را می دهد که پرسشنامه آنلاین خود را به بخش های کوتاه تری تقسیم کنید تا کار با آن راحت تر و جذاب تر باشد.

7- شخصی سازی پرسشنامه: بعد از طراحی پرسشنامه در گوگل، شما می توانید ظاهر فرم خودتان را در گوگل فرم شخصی سازی کنید و رنگ های موردنظر خودتان را برای فرمی که ساخته اید، قرار دهید. این کار برای برندها و سازمانهایی که رنگ و مشخصات سازمانی دارند، بسیار اهمیت دارد.

8- تجزیه و تحلیل پرسشنامه: بعد از پر شدن پرسشنامه ها و جمع آوری اطلاعات از افراد، حالا نوبت به تجزیه و تحلیل پرسشنامه می رسد تا شما را به نتیجه برساند. گوگل داک به شما این امکان را می دهد که بعد از ساخت پرسشنامه در گوگل، جواب های مخاطبان خودتان را تجزیه و تحلیل کنید و آمارهای موردنیاز خودتان را به خوبی مشاهده کنید و حتی از آنها خروجی دریافت کنید. این موضوع برای تحقیق های دانشجویی، مطالعات پژوهشی، آمارگیری و نمودار بندی کاربرد زیادی دارد.

این موارد، امکاناتی بودند که گوگل فرم در اختیار شما قرار می دهد. البته لازم است بدانید که در کنار مزایای متعدد، گوگل فرم معایب خاص خودش را هم دارد. برای انتخاب بهترین فرم ساز آنلاین، لازم است ابتدا با ویژگی های تمام فرم سازها و نقاط قوت و نقاط ضعفشان آشنا شوید تا بتوانید بهترین فرم ساز را برای خود انتخاب کنید. گفتیم که طراحی پرسشنامه آنلاین با گوگل هم معایب خاص خودش را دارد. بیایید با هم نگاهی به معایب گوگل فرم بیندازیم و ببینیم که این فرم ساز آنلاین، چه معایبی دارد؟

معایب طراحی پرسشنامه آنلاین در گوگل

گوگل فرم در کنار مزایا و امکانات خوبی که در اختیار ما می گذارد، معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1- نداشتن امکان دریافت فایل: در فرم ساز گوگل، شما نمی توانید فایلی را از مخاطبان خودتان دریافت کنید. یعنی این امکان وجود ندارد که مخاطب بتواند در فرم شما فایلی را بارگذاری کند. گاهی اوقات پر کردن یک پرسشنامه با اضافه کردن فایلی برای توضیحات بیشتر همراه است؛ اما در گوگل فرم شما این امکان را ندارید که فایلی از مخاطب خود دریافت کنید. در نتیجه، ممکن است این موضوع باعث ایجاد مشکل در پر کردن فرم ها توسط مخاطبان شود.

2- عدم امکان پرداخت: ممکن است شما بخواهید فرمی بسازید که مخاطبان شما در آن فرم، مبلغی را برایتان واریز کنند و به اصطلاح پرداخت آنلاین انجام دهند؛ طراحی پرسشنامه در گوگل متاسفانه این قابلیت را در اختیار شما قرار نمی دهد و نمی توانید فرمی با امکان پرداخت آنلاین داشته باشید! مثلا بسیاری از سایت ها برای پر کردن پرسشنامه شخصیت شناسی و گرفتن جواب آن، افراد را به پرداخت دعوت می کنند؛ اما امکان پرداخت هزینه کار توسط فرم ساز گوگل وجود ندارد.

3-  نمایش نامناسب در وبسایت و وبلاگ: ممکن است شما بخواهید از گوگل داک در وب سایت خودتان استفاده کنید تا بازدیدکنندگان وبسایت شما آن فرم را تکمیل کنند؛ اما باید بدانید که فرم ساز گوگل نمایش نامناسبی در وبسایت شما خواهد داشت و از نظر ظاهری جالب نیست! پس عملا بهتر است گوگل داک را برای طراحی نظرسنجی در سایت فراموش کنید و ابزارهای فرم ساز دیگر را امتحان کنید.

4- قابلیت شخصی سازی محدود: در فرم ساز گوگل، شما امکانات محدودی برای شخصی سازی دارید. اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهیم. منظور از بیان این مورد، محدودیت شدید و سختگیرانه نیست. گوگل داک به شما آزادی کامل در طراحی پرسشنامه آنلاین را نمی دهد؛ مثلا نمی توانید نام برند کسب و کار خودتان را در فرم ساز نمایش دهید و نام گوگل فرم قابل حذف شدن نیست! بنابراین مخاطبان متوجه ساخته شدن فرم ها با فرم ساز گوگل داک می شوند! پس اگر از جمله افرادی هستید که دوست ندارید دیگران متوجه روش کار شما شوند، بهتر است به دنبال ابزارهای دیگر برای ساخت پرسشنامه باشید.

5- نداشتن فونت فارسی: یکی از معایب مهم گوگل داک، پشتیبانی نکردن از فونت های فارسی است. در گوگل داک فونت فارسی وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود که نمایش فرم شما به زبان فارسی، خیلی مناسب و جذاب نباشد. پشتیبانی نکردن از فونت فارسی باعث طراحی پرسشنامه با فونت ریز و نازیبا می شود و این موضوع در تکمیل فرم و تجربه کاربری افراد نقش مهمی دارد.

6- ابزار نامناسب برای برگزاری آزمون: در گذشته، استفاده از گوگل داک برای طراحی آزمونهای آنلاین استفاده می شد؛ اما این روزها استفاده از آن بسیار کمتر از قبل شده است. فرم ساز گوگل برای برگزاری آزمون مناسب نیست و کسی که کار با این ابزار را بلد باشد، به راحتی می تواند جواب های اصلی را پیدا کرده و آزمون را به راحتی انجام دهد! در واقع تقلب کردن با فرم های امتحانی گوگل داک اصلا کار سختی نیست! به همین دلیل است که مدیران و اساتید به سراغ دیگر ابزارها برای طراحی پرسشنامه آنلاین رفته اند.

این موارد، معایبی بودند که در کار با گوگل فرم ممکن است به آنها برخورد کنید و همین موضوع باعث می شود که نتوانید هر نوع فرمی را با گوگل فرم طراحی کنید. بهتر است ابزار دیگری را برای ساخت پرسشنامه انتخاب کنید که این معایب را نداشته باشد و به شما فرصت طراحی یک پرسشنامه عالی را بدهد.

طراحی پرسشنامه در گوگل

اگر به دنبال ساخت پرسشنامه در گوگل هستید و می خواهید فرم های خیلی ساده و ابتدایی بسازید، این ابزار می تواند به راحتی پاسخگوی نیازهای شما باشد؛ اما اگر به دنبال طراحی پرسشنامه آنلاین حرفه ای هستید و می خواهید فرم های پیچیده و خاصی را طراحی کنید، گوگل داک نمی تواند ابزار مناسبی برای شما باشد. امروزه، فرم سازهای پیشرفته تری در بازار وجود دارند که می توانید از آنها برای ساخت پرسشنامه یا نظرسنجی خود استفاده کنید و از کار با آنها رضایت بیشتری داشته باشید.

طراحی پرسشنامه در گوگل

پرسشنامه آنلاین گوگل برای ساخت چه فرم هایی مناسب است؟

پرسشنامه آنلاین گوگل، برای ساخت فرم های ساده مانند فرم نظرسنجی، فرم دریافت مشخصات فرد، فرم پرسش و پاسخ، فرم آزمون و… مناسب است. در واقع اگر می خواهید نظرسنجی های ساده را انجام دهید، می توانید از گوگل داک و گوگل فرم استفاده کنید.

پرسشنامه آنلاین گوگل فرم در سازمان

آیا ساخت پرسشنامه در گوگل، برای سازمان ها کاربرد دارد؟

اگر سازمانی هستید که می خواهید برندینگ حرفه ای انجام دهید و فرم های جذاب و با کیفیت بسازید، شاید استفاده از فرم ساز گوگل برای شما مناسب نباشد. به این خاطر که همانطور که گفته شد، این فرم ساز قابلیت شخصی سازی زیادی در اختیار شما نمی گذارد و نمی توانید و نام و برند گوگل را از آن حذف کنید و نام و برند کسب و کار خودتان را جایگزین کنید. به همین خاطر بهتر است ابزاری را برای ساخت پرسشنامه آنلاین انتخاب کنید که امنیت بالاتری دارد، امکانات بیشتری برای شخصی سازی در اختیار شما قرار می دهد، امکان اضافه کردن فایل ها را به مخاطبان می دهد و ظاهر آن زیباتر است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد گوگل فرم صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید از این ابزار برای طراحی پرسشنامه آنلاین استفاده کنید.
همچنین در مورد مزایا و معایب پرسشنامه آنلاین گوگل صحبت کردیم و گفتیم که این ابزار چه امکاناتی دارد و چه فرم هایی را می توانید با آن بسازید. با توجه به معایب گوگل فرم برای طراحی پرسشنامه ها و نظرسنجی ها، بهتر است به جای طراحی پرسشنامه در گوگل به دنبال ابزارهای بهتری باشید که بتواند تمام نیازهای شما را برطرف کند. امیدواریم که این مقاله، به شما کمک کند بتوانید براساس نیاز خودتان، بهترین ابزار فرم ساز را انتخاب کنید و فرم های جذاب و فوق العاده ای را برای خودتان بسازید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید