نرم افزار آزمون ساز چیست؟

به طور کلی نرم افزار آزمون ساز یک سیستم مدیریت ساخت و برگزاری آزمون به صورت آنلاین و آفلاین می باشد که قابلیت های بیشماری را در خود جای داده است. سایت آزمون ساز به صورت تخصصی و ویژه برای آزمون های آنلاین طراحی شده است و برای تمامی حوزه های علمی کاربرد دارد.

نرم افزار آزمون ساز

منظور از نرم افزار آزمون ساز چیست؟

درباره نرم افزار آزمون ساز و شیوه عملکرد آن چه می دانید؟ همانطور که شاهد هستیم پیشرفت تکنولوژی و استفاده همه گیر از وسایل الکترونیکی بر روی تمام جنبه های زندگی انسان تاثیر گذاشته است. در چند سال اخیر به دلیل اپیدمی ویروس کرونا استفاده از نرم افزارها و سایت های اینترنتی برای رفع نیازهای انسان بیشتر شد. در گذشته انجام بیشتر امورات زندگی به روش سنتی و با دوندگی های زیادی انجام می شد. اما ورود اینترنت و تکنولوژی تا حد زیادی مشکلات جوامع سنتی را حل کرد و افراد به راحتی در هر جایی از جهان که باشند می توانند با چند کلیک ساده نیازهای خود را برطرف کنند.

در این بین مبحث آزمون آنلاین و استفاده از نرم افزار آزمون ساز یک مبحث مهم و حیاتی است که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. ورود اینترنت بر روی آموزش و پرورش، سازمان ها و مراکز آموزشی و … تاثیری دوچندان گذاشته است. به طور کلی استفاده از اینترنت و بهره بردن از فضای هوشمند تا حد زیادی بر روی کاهش هزینه تاثیر گذاشت و مراکز آموزشی و سازمان های بزرگ، دیگر برای طراحی سوالات مربوط به یک آزمون از المان های پر هزینه و وقت گیر استفاده نمی کنند و تنها با مراجعه به سایت آزمون ساز می توانند سوالات مورد نیاز را طراحی کنند.

اهمیت نرم افزار آزمون ساز

نرم افزار آزمون ساز ابزاری است که توانسته برخی از مشکلات اساتید، معلمان، هنرآموزان، دانش آموزان و … را در خصوص شیوه برگزاری آزمون آنلاین از بین برد. شاید برایتان سوال باشد که این آزمون ساز چیست و چگونه می تواند در آموزش موثر باشد؟ امروزه در بیشتر مراکز آموزش استفاده از کامپیوتر و اینترنت به یک مسئله عادی تبدیل شده است و در تمامی مدارس بخشی از فضا را برای استفاده دانش آموزان از کامپیوتر اختصاص داده اند‌. در گذشته روش های سنتی طراحی سوالات، چاپ و تکثیر آن و اعلام نتایج آزمون ها زمان بسیار زیادی را از دانش آموز و معلم می گرفت و تقریبا روش سنتی یک روش پرهزینه و پر استهلاک بود که بیشتر مجموعه های آموزشی نیز از آن استفاده می کردند.

اهمیت نرم افزار آزمون ساز

اما عمومیت پیدا کردن استفاده از لوازم الکترونیکی شرایطی را فراهم کرد تا مشکلات عنوان شده کاهش پیدا کند و تمام این مراحل به دست اینترنت و نرم افزار آزمون ساز سپرده شود و در زمان بسیار کمی ازمون برگزاری شده و نتایج آن اعلام می شود‌. در واقع آزمون ساز تنها برای مراکز آموزشی کاربرد ندارد بلکه تمام سازمان ها و شرکت هایی که سالانه پرسشنامه هایی را طرح می کنند می توانند جهت ارتقا کیفیت مجموعه خود از آن استفاده کنند تا به این طریق از نظر مشتریان خود اطلاعات لازم را کسب کنند. پس نمی توان کاربرد این نرم افزار را تنها به مدرس و دانشگاه محدود کرد. حتی سازمان های بزرگ از این طریق آزمون های استخدامی را اجرا می کنند.

اهمیت نرم افزار آزمون ساز در مراکز آموزش

اهمیت نرم افزار آزمون ساز در مراکز آموزش

استدلال طراحی نرم افزار آزمون ساز بر این است تا بتوان به وسیله اینترنت به صورت کاملا تخصصی آزمون ها را در حوزه های مختلف به صورت آنلاین برگزار کرد. این شیوه آزمون دهی و طراحی آزمون از زمان شروع بیماری کرونا بیشتر شده است. وقتی امکان مراجعه حضوری و آزمون دهی در مراکز آموزشی در زمان کرونا محدود شد سایت آزمون ساز توانست تا آموزش مجازی را برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دبیران و … فراهم کند و به راحتی کاربر در هر جایی که باشد بتواند به آزمون دسترسی پیدا کند. قابلیت ها و امکانات زیاد این نرم افزار باعث شد تا آموزش هم به شیوه های نوین جهانی داده شود و معلمان و موسسات آموزشی و دبیران و داوطلبان بتوانند با راحتی بیشتری در آزمون ها شرکت کنند و نتایج آن را در لحظه دریافت کنند‌.

اما نحوه کار با سایت آزمون ساز به این صورت است که این سایت در حوزه مربوطه آزمون و امتحانات لازم را، طراحی و ایجاد می کند و پس از طراحی لینک آزمون به دانش آموزان و داوطلبان داده می شود تا در ساعات مشخصی در آزمون حضور پیدا کنند‌. تصحیح آزمون در این سایت انجام می شود اگر آزمون به صورت پاسخ های چهارگزینه ای باشد  سامانه به راحتی آن را تصحیح خواهد کرد و شما اتلاف وقتی بابت اعلام نتایج و تصحیح آزمون نخواهید داشت این مسئله از زمان شما صرفه جویی می کند و باعث می شود که دانش آموز در کوتاه ترین زمان ممکن از نتیجه مطلع شود و نگرانی بابت این موضوع نداشته باشد.

امروزه بیشتر سیستم های آموزشی دنیا مجهز به چنین فناوری هستند و می توان امیدوار بود که هر ساله کم و کاستی های احتمالی این نرم افزار رفع خواهد شد و می توان با ورژن های آپدیت شده آزمون ساز به پیشبرد آموزش کمک شایانی کرد.

ویژگی های نرم افزار آزمون ساز

ویژگی های نرم افزار آزمون ساز

به طور کلی نرم افزار آزمون ساز یک سیستم مدیریت ساخت و برگزاری آزمون به صورت آنلاین و آفلاین می باشد که قابلیت های بیشماری را در خود جای داده است. سایت آزمون ساز به صورت تخصصی و ویژه برای آزمون های آنلاین طراحی شده است و برای تمامی حوزه های علمی کاربرد دارد. معمولا کاربران بعد از ثبت نام در سامانه می توانند از قابلیت های آن استفاده کنند. در زیر به صورت خلاصه وار ویژگی های آزمون ساز را معرفی خواهیم کرد:

این نرم افزار قادر به ساخت، مدیریت و برگزاری آزمون های چهارگزینه ای، چند گزینه ای،صحیح غلط، کوتاه پاسخ و تشریحی می باشد.

در این سایت سوالات متنوعی به صورت پیشرفته و گروه بندی شده وجود دارد.

در نرم افزار می توان به راحتی سوالات را حذف و ویرایش کرد و در صورت لزوم سوالات جدید به آن اضافه کرد.

این نرم افزار امکان تعریف کاربران و گروههای کاربری با سطوح دسترسی مختلف به نرم افزار را داراست.

با دسترسی به اینترنت می توان آزمون ها را آنلاین برگزاری کرد.

در این نرم افزار قابلیت غیر فعال کردن کاربران توسط مدیر وجود دارد. حتی مدیر می تواند کاربرانی که حق شرکت در آزمون را دارند برای سایت یا نرم افزار تعریف کند.

کاربر می تواند شخصا در نرم افزار ثبت نام کند.

امکان رندم کردن یا تصادفی کردن سوالات و پاسخ ها در نرم افزار وجود دارد.

می توان تعداد سوالات قابل نمایش در هر صفحه را برای آزمون دهنده مشخص کرد.

بعد از اتمام آزمون نتایج آن از طریق ایمیل برای فرد شرکت کننده ارسال می شود.

در آزمون ساز امکان نمایش آمار پاسخ های هر سوال به صورت جداگانه وجود دارد.

در بانک اطلاعاتی سایت آزمون ساز امکان ثبت نتایج آزمون ها وجود دارد و می توان نتایج را مشاهده کرد و در زمان آمارگیری از آن استفاده کرد.

آزمون دهنده هر زمان که بخواهد می تواند به سوالات آزمون، جواب داده شده، پاسخ های درست و نتایج آزمون دسترسی داشته باشد.

 

مزایای استفاده از آزمون ساز چیست؟

مزایای استفاده از آزمون ساز چیست؟

نرم افزار آزمون ساز و مدیریت آسان آن موجب شده است تا طراحان آزمون و شرکت کنندگان در آزمون بتوانند در یک فضای امن و بدون هیچ دغدغه ای آزمون ها را طراحی و برگزار کنند. مدیریت برگزاری آزمون ها به شیوه ی های قدیمی سخت است. سایت آزمون ساز امکان برگزاری آزمون های دانشگاهی، مدارس، آموزشکده های آزاد و … را دارد و در تمام ایام سال می توان آزمون های متنوع را برگزار کرد و از کیفیت طراحی و اجرا لذت برد.

یکی دیگر از مزیت های طراحی این برنامه قابل دسترس بودن آن برای تمام افراد در موقعیت های جغرافیایی مختلف است. دانش آموزان مناطق محروم در صورت دسترسی به اینترنت می توانند از امکانات سامانه آزمون ساز استفاده کنند. برگزاری آزمون های آنلاین تا حد زیادی باعث نجات محیط زیست شد چون درصد بسیار زیادی از مصرف کاغذ و لوازم التحریر کاهش پیدا کرد. با آزمون ساز در زمان صرفه جویی می شود و آزمون با سرعت بالایی انجام می شود. اگر استانداردهای لازم در طراحی نرم افزار به کار گرفته شود امکان تقلب کاهش پیدا می کند و امنیت برگزاری آزمون ها بیشتر می شود.

در این آزمون ها نیاز نیست که آزمون دهنده به مکان خاصی برای برگزاری آزمون مراجعه کند پس محدودیت های مربوط به رفت و آمدها و مکان فیزیکی حذف می شود.

آزمون دهندگان هر چند نفر که باشند می توانند در زمان مشخص شده آزمون دهند. در این نرم افزار محدودیتی برای تعداد آزمون دهندگان تعریف نشده است.

آزمون ها کاملا به صورت اتوماتیک برگزار می شود و تصحیح و سنجش نمره هم به صورت اتوماتیک است و درصد خطا و اشتباه در این شیوه امتحان دهی و تصحیح به صفر می رسد.

معایب سایت آزمون ساز و برگزاری آزمون های آنلاین

آموزش مسئله ای بوده که در هیچ دوره ای از تاریخ نادیده گرفته نشده است. سال های زیادی است که سازمان های بزرگ از نرم افزار آزمون ساز برای برگزاری آزمون های استخدامی استفاده کرده اند و یا اینکه از طریق این نرم افزارها پرسشنامه هایی طراحی کرده اند تا نظر مشتریان را در مورد مجموعه خود جویا شوند. تمام این سازمان ابتدا زیر ساخت های مناسبی را پیاده کرده اند و بعد از آن ازمون های خود را به صورت آنلاین برگزار کرده اند. در ایران تا قبل از اپیدمی کرونا هیچ ارگانی از سایت آزمون ساز برای طراحی و برگزاری آزمون استفاده نمی کرد. اما از آنجا که امکان آموزش حضوری در یکی دو سال اخیر فراهم نبوده است سایت های آزمون سازی زیادی امکان برگزاری آزمون ها را فراهم کرده اند.

از آنجا که زیر ساخت های لازم برای پیاده سازی این طرح در ایران انجام نشده بود و بیشتر افراد آشنایی چندانی با نحوه برگزاری و طراحی سوالات نداشتند آن را غیر معتبر جلوه دادند.

از آنجا که با ورود هر تکنولوژی در ابتدا شک و شبهه هایی در مورد آن وجود دارد و اعتبار آن در مدت زمان کوتاهی مورد تایید افراد جامعه قرار نمی گیرد از این رو باید زمان بگذرد تا بتوان اعتبار این شیوه های برگزاری آزمون را تایید کرد. به طور مثال افراد در گذشته کمتر تمایل به خرید آنلاین داشتند و سخت می توانستند به این شیوه ی خرید اعتماد کنند اما امروزه درصد زیادی از افراد خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند و از این موضوع هم راضی هستند. آزمون ساز هم رفته رفته می تواند با رفع محدودیت ها و معایبی که دارد اعتماد مراکز آموزشی را به خود جلب کند و آموزش را به سمت روش های مدرن و آنلاین سوق دهد. برخی از محدودیت هایی که نیاز به رفع دارند را در زیر بیان می کنیم.

در مراکز آموزشی دستگاه ها و تجهیزات لازم برای برگزاری این آزمون ها و طراحی سوالات وجود ندارد.

زیر ساخت های ضعیف اینترنت می تواند یک مشکل عمده به حساب بیاید زمانی که آزمون دهنده در حین برگزاری آزمون با مشکل عدم اتصال به اینترنت مواجه شود ممکن است کلا آزمون را از دست بدهد.

در برخی از آزمون ها امکان اعتراض به پاسخ سوالات محدود شده است و آزمون دهنده نمی تواند در مورد صحت یا عدم صحت پاسخ ها اعتراضی داشته باشد.

اگر در اثر مشکلات فنی نرم افزار از دسترس خارج شود اطلاعات کاربران هم از بین می رود.

در مناطق دور افتاده اینترنت و تجهیزات الکترونیکی لازم برای برگزاری آزمون وجود ندارد و این یکی از معضل های اساسی آزمون ساز است.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید