نرم افزار آنلاين چيست؟

نرم افزار آنلاين يا همان نرم افزارهاي تحت وب نرم افزارهايي هستند که از رايانش ابري(Cloud Computing) براي ارائه خدمات استفاده مي کنند يعني شما بدون نياز به نصب نرم افزار و فقط با استفاده از مرورگر خود و اتصال به اينترنت، نرم افزار را اجرا مي کنيد.

به طور کلي برنامه تحت وب به برنامه هايي گفته مي شود که براي انجام امور مختلف به صورت آنلاين طراحي و ساخته شده اند. اين برنامه ها که معمولا با يکي از زبان هايPHP، ASP.NET و Java ساخته مي شوند روي سرور قابل اجرا هستند. برنامه هاي تحت وب به دليل سادگي و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز داراي طرفداران بسياري هستند. براي استفاده از اين برنامه ها تنها کافي است که کاربر به اينترنت و يک مرورگر دسترسي داشته باشد.

در واقع زماني که شما به يک سايت متصل ميشويد و به انجام اموري مانند ارسال ايميل، خريد آنلاين، سيستم  حسابداري، امور بانکي و … ميپردازيد با يک برنامه تحت وب در حال کارکردن هستيد. به طور مثال Yahoo Mail يا Gmail برنامه هاي تحت وبي هستند که کاربران آنها در هر زمان مي توانند به صورت آنلاين به ايميل هاي خود دسترسي داشته باشند و آنها را مديريت کنند.

با پيشرفت فناوري اطلاعات نياز به انجام کارهاي محاسباتي در همه جا و همه زمان به وجود آمده است. همچنين نياز به اين هست که افراد بتوانند کارهاي محاسباتي سنگين خود را بدون داشتن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي گران، از طريق خدماتي انجام دهند. رايانش ابري آخرين پاسخ فناوري به اين نيازها بوده است.

آنچه يک ارائه‌دهنده خدمت نرم‌افزاري رايانش ابري ارائه مي‌کند، برنامه‌هاي آنلايني است که از طريق مرورگر وب يا نرم‌افزارهاي ديگر به کاربران ارائه مي‌شود. نرم‌افزارهاي کاربردي و اطلاعات، روي سرورها ذخيره مي‌گردند و براساس تقاضا در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد. جزئيات از ديد کاربر مخفي مي‌مانند و کاربران نيازي به تخصص يا کنترل در مورد فناوري زيرساخت ابري که از آن استفاده مي‌کنند ندارند.

امروزه وجود اين تكنولوژي ها توانايي ايجاد “نرم افزارهاي مبتني بر وب بسيار پيچيده را فراهم كرده است كه خدمات بسياري را براي ميليون ها انسان در سراسر جهان فراهم مي كنند و هر روزه نيز به تعداد آنان افزوده مي شود. با بررسي تحقيقات و فناوري هاي ارائه شده در دهه اخير در مي يابيم که حرکت و سمت و سوي علم و کاربرد رايانه و فناوري اطلاعات به سمت نرم افزارهاي تحت وب مي باشد و نرم افزارهاي ديگر کاربردهاي خود را به وب مي دهند.

چرا نرم افزار آنلاين؟

ممکن است عده اي بپرسند که چرا با وجود نرم افزارهاي ويندوزي(يا هر سيستم عامل ديگر) بايد از نرم افزارهاي آنلاين استفاده کرد؟

به طور کلي دنيا به سمت آنلاين شدن پيش مي رود، به طور مثال امکاناتي نظير  Google drive، dropbox  و …. که کمپاني هاي بزرگ در اختيار عموم قرار دادند با استقبال بسيار بالايي روبرو شده است، در صورتي بخش اعظمي از نيازها را با سيستم عامل ها قابل انجام هست. اين موضوع نشان از آينده روشن آنلاين شدن کارهاست.

با توجه به اينکه در ايران به حق کپي رايت اهميت داده نمي شود اغلب نرم افزارها قفل شکسته هستند و قابليت هاي آن ها به شدت محدود شده است. براي خريد نرم افزارهاي اورجينال(اگر وجود داشته باشند) بايستي مبلغ هنگفتي هزينه کرد که اين با توجه به وضعيت مالي دانشجويان و پژوهشگران ما مسئله اي جدي است.

جدا از بحث قفل شکسته بودن بعضي از نرم افزارها مثل متلب حجم زيادي از فضاي کامپيوتر را اشغال مي کند و هنگام اجرا RAM زيادي از کامپيوتر را به خود اختصاص مي دهد در صورتي که اغلب کاربران با بخش کوچکي از اين نرم افزارها کار دارد.

در صورت طراحي نرم افزار اختصاصي به صورت آنلاين هزينه به مراتب کمتري از سفارش دهنده دريافت مي شود چون طراح نرم افزار مي تواند آن نرم افزار را براي اجرا در اختيار عموم قرار داده و کسب درآمد کند ولي اين قابليت براي نرم افزارهاي ويندوزي وجود ندارد يا خيلي محدود است.

به جز موارد ذکر شده عدم وابستگي به سيستم عامل، عدم محدوديت مکاني، افزايش بکارگيري و کارايي، امنيت به دليل تمرکز داده ها  و … از موارد مهم ويژگي نرم افزارهاي تحت وب هست

 چرا نرم افزارهاي آنلاين کافه پردازش؟

  1. نرم افزارهاي جديد
  2. راحتي کار با نرم افزار

شما به را حتي و با چند کليک خروجي را دريافت مي کنيد بدون اينکه با پيچيدگي تنظيمات اضافه نرم افزار روبرو شويد، بسياري از کاربران نيازي به تغيير تنظيمات نرم افزار ندارند(به طور مثال 90 درصد کاربران WORD هيچ تغييري در تنظيمات آن ندادند)

  1. محيط کاملا فارسي
  2. گزارش خروجي کاملاً فارسي
  3. گزارش خروجي کامل
  4. پشتيباني کامل
  5. هزينه کم، شما با توجه به نياز خود هزينه نرم افزار را مي پردازيد و لازم نيست کل هزينه را پرداخت کنيد، به طور مثال کسي که دو بار مي خواهد از نرم افزار استفاده کند خيلي کمتر از کسي که ده بار مي خواهد استفاده کند هزينه مي پردازد.

استفاده از اغلب نرم افزار هاي تخصصي به خصوص براي دانشجويان عمري کوتاه دارند شايد در حد يک پروژه درسي، تاليف مقاله يا پايان نامه. بنابراين خريد اين نرم افزارها براي آن به صرفه نيست. نرم افزارهاي آنلاين کافه پردازش اين امکان را براي شما به وجود آورده اند که شما با هزينه ي کم امکان استفاده از نرم افزار را در زمان محدود يا تعداد محدود داشته باشيد و احتياجات خود را برآورده کنيد.

سایت کافه پردازش