از زمانی که کسب و کارهای اینترنتی رونق گرفته و تبدیل به رقبای کسب و کارهای سنتی شده اند، جلب رضایت مشتری آنلاین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار شده است. به طوری که امروزه اغلب کسب و کارها سعی می کنند رضایت مشتریان خود را سنجیده و از نظرات ایشان برای بهبود شیوه کار و کیفیت محصولات و خدمات بهره ببرند. لذا در سالهای اخیر توجه به استفاده از پرسشنامه های جلب رضایت مشتری آنلاین به صورت معناداری افزایش یافته است.

پرسشنامه ارزیابی رضایت مشتری

امروزه اغلب کسب و کارها به اهمیت جلب رضایت مشتری پی برده اند. آنان متوجه شده اند وقتی در دنیایی کار می کنند که پر از رقیب است و هیچ کسب و کاری نمی تواند برای مدت طولانی به صورت انحصاری کار کند، باید به خواسته و نظر مشتری اهمیت داد و رضایت آنان را جلب نمود. در همین راستا شاهد این هستیم که کسب و کارها با کمک پرسشنامه آنلاین، سعی در پی بردن به نظرات و خواسته های مشتری دارند. آنان از واحد پشتیبانی و ارتباط با مشتریان خود می خواهند بنابر اهداف گوناگون، سوالاتی را مطرح نموده و سعی در برقراری ارتباط با مشتری کنند.
بسیاری از کسانی که با ارسال پرسشنامه سعی در جذب مشتری آنلاین و یا وفادارسازی او دارند، مزایای استفاده از پرسشنامه را در طولانی مدت به خوبی مشاهده نموده اند. اگرچه سوالات و زمان پرسش از مشتری، در تاثیری گذاری پرسشنامه اهمیت زیادی دارد. در همین راستا نیز در ادامه به مشخصات یک پرسشنامه آنلاین حرفه ای می پردازیم.

پرسشنامه رضایت مشتری

بهترین پرسشنامه آنلاین

باید قبول کرد زمانی یک پرسشنامه در جلب رضایت مشتری آنلاین موفق خواهد بود که براساس یک نقشه و یا طرح ذهنی طراحی و ارائه گردد. نقشه ای که در آن هدف از طراحی پرسشنامه مشخص گردد و سیری که سوالات طی خواهد نمود، براساس این هدف معین گردد. همچنین مشخص گردد قرار است چه نتیجه گیری از پرسشنامه حاصل شود. بدون معین نمودن این موارد تنها زمان مشتری و شما به هدر خواهد رفت.
به طور مثال اگر هدف ارزیابی عملکرد بخش خدمات پس از فروش یک نمایندگی می باشد، باید مشخص شود. باید در هنگام طراحی نقشه مشخص گردد، قرار است از مشتریان درباره کیفیت خدمات پس از فروش سوال گردد. نتیجه گیری به ما خواهد گفت آیا مشتریان آنقدر راضی هستند که به دیگران این نمایندگی را معرفی کنند. اگر جواب بله است ، به علت کدام نقاط قوت است و اگر پاسخ خیر است به علت کدامین نقاط ضعف می باشد.
در مسیر تعیین هدف و نتیجه گیری باید مسیر سوال مشخص شود. باید مشخص گردد به چه دلیلی مشتریان به این سایت مراجعه کرده اند. آیا خواسته آنان به طور کامل بر آورده است و اگر پاسخ خیر است، کدام خواسته ها بوده و چرا برآورده نشده اند. سپس نیز پرسیده شود آیا زمان برآورده کردن خواسته ها مورد رضایت است. این چند سوال در ارزیابی از کار خدمات پس از فروش بسیار مهم هستند.

بعد از این سوالات در پرسشنامه آنلاین است  که می توان در آخر پرسید؛ آیا باز به این سایت مراجعه می کنید و آیا به دیگران نیز معرفی می نمایید. اگر خواسته شخص برآورده نشده باشد، در صورتی که امکان برآورده نمودن خواسته وجود دارد، کاملا طبیعی می باشد  رضایت مشتری جلب نگردد و نخواهد  مجددا مراجعه کند یا به دیگران معرفی نماید.

همانطور که می بیند اگر هدف و نتیجه مورد نظر مشخص گردد، مسیر طراحی پرسشنامه آنلاین نیز مشخص شده و حتی تعداد سوالات میتواند بسیار کاهش یابد.

رضایت مشتری آنلاین

تعریف هدف و نتیجه در پرسشنامه

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، مشخص ننمودن هدف از طراحی پرسشنامه آنلاین، یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت آن می باشد. وقتی هدف مشخص نیست، در طراحی سوالات آشفتگی بسیاری دیده خواهد شد. طراح بدون برنامه، سوالات متعدد خواهد پرسید؛ سوالاتی که گاها ارتباطی مابین آنها نخواهد بود. بنابراین خود به خود نتیجه گیری نیز دچار مشکل می شود.
لذا توصیه می گردد، بنابر اهداف گوناگون، پرسشنامه آنلاین طراحی گردد. اگر هدف نظرسنجی برای ایجاد تغییر در نحوه ارائه یک خدمت است، کاملا طبیعی می باشد سوالات با زمانی که هدف جذب مشتری آنلاین برای محصول فعلی است، متفاوت باشد. شما در نظرسنجی باید ببینید آیا نحوه ارائه خدمات تغییر کنند، مشتری همچنان شما را انتخاب می کند. اما وقتی درباره محصول فعلی مانور می دهید، باید با طراحی سوالات به مشتری، مزایا محصول را شناسانده و به او بگویید با خواسته های وی منطبق می باشد. بنابراین لازم است، پرسشنامه کاملا براساس هدف مشخصی طراحی شود.

قرار است چه نتیجه ای از طراحی پرسشنامه آنلاین به دست آورید. اگر هدف جلب رضایت مشتری آنلاین است باید سوالات شما به گونه ای طراحی شود که بتوانید در انتها نتیجه گیری کنید طراحی سوالات باز و یا پراکنده که نظرات مشتری را به طور شفاف منعکس نمی کند و یا نیمه کاره رها می نماید قطعا کمکی به تحقق این هدف می کند. بدین ترتیب باید طراح سوالا کاملا به هدف و نتیجه وفادار مانده سوالات را طراحی نمایید.

طراحی سوالات پرسشنامه آنلاین

استانداردهایی وجود دارند که با درنظر گرفتن آنها، یک پرسشنامه آنلاین استاندارد برای جلب رضایت مشتری طراحی می شود. در این پرسشنامه ها، سوالات بله و خیر و یا امتیازدهی نیز در حالت ترکیبی، نتیجه مثبتی برای جلب رضایت مشتری دارند. زیرا نتیجه گیری را راحت تر می کنند.
یک طراح حرفه ای در طی روند طراحی سوالات، فراز و فرود قرار می دهد. حتی می توان ذهن مشتری را به سمتی برد که نارضایتی خود را بیان کند؛ اما در نهایت توجه خود را به سمت نقاط قوت ببرد و رضایت مشتری جلب گردد. باید قبول کرد خود بیان نارضایتی، از انرژی منفی آن می کاهد و مشتری آرامش بیشتری می یابد. حتی وی احساس می کند کسب و کار به او اهمیت می دهند.
با طراحی یک پرسشنامه آنلاین قوی که بعد از هر خرید در اختیار مشتری قرار می گیرد، یک مشتری مداری آنلاین حرفه ای انجام می شود. اگر مشتری ناراضی باشد، نظر خود را بیان نموده و چه بسا با هدایت او به سمت نقاط قوت، و همچنان وفادار می ماند. البته باید دلیل نارضایتی مشتریان پیگیری شده و تا جای ممکن رفع گردد و اگر هم در حال حاضر قادر به رفع کردن نیستید می توانید با مشتری تماس گرفته و برای وی توضیح دهید.
بدین ترتیب می توان گفت اگر حرفه ای عمل نمایید، از این پرسشنامه ها برای جلب رضایت مشتری به خوبی می توان استفاده کرد.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید