پرسونا چیست؟

در پاسخ به سوال پرسونا چیست؟ باید گفت درست از زمانی‌ که برای کسب‌وکار رؤیایی تان شروع به فعالیت‌های حرفه‌ای می‌کنید، باید مخاطبان محصولات و خدمات را بشناسید و براساس مدل شخصیتی و علایق آن‌ها عمل کنید. اگر در مسیر کسب و کار جدید و بیزینس آنلاین گام برمی‌دارید، احتمالاً اصطلاح پرسونا در گوشه‌وکنار مباحث دیجیتال مارکتینگ به گوشتان خورده ‌است.

مسلماً برای شما هم این سوال مطرح ‌شده است که پرسونا چیست؟  منظور ما از این‌که باید پرسونای مخاطب را بشناسیم، دقیقاً این است که بدانید با چه افرادی برای پرزنت کردن کسب‌وکارتان روبرو هستید. این‌که مخاطب کسب‌وکار شما از چه قشری از جامعه است؟ چه نوع علایق و ویژگی‌هایی دارد؟ با چه نیازهایی به سمت کار شما گرایش پیدا می‌کند؟ هنگامی‌که چنین اطلاعاتی را در اختیار دارید، نیازی نیست وقت و سرمایه‌تان را برای گستره وسیعی از افراد صرف کنید. در این حالت تلاش‌های تان برای جلب نظر مخاطبان هدفمندتر و بازدهی فعالیت‌هایتان بیشتر خواهد شد. بگذارید دقیق‌تر برایتان شرح دهم؛ زمانی‌که جامعه هدف کسب‌وکار و بیزینس شخصی تان را می‌شناسید. به عنوان نمونه محصولی آرایشی عرضه می‌کنید و می‌دانید مخاطب خدمات شما خانم‌هایی با نوع علائق مشخص هستند. با شناخت پرسونای مخاطب، محتوای تولیدی، سبک ارائه محصول و هر مورد دیگر در ارتباط با مشتری را مطابق آن طراحی می‌کنیم.

پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونا persona یا ویژگی‌های انحصاری می‌تواند شامل مجموعه‌ای از توقعات، نیازها، الگوهای فکری طیفی از افراد باشد. درضمن ویژگی‌های جزئی‌تر مانند شغل، جنسیت، سن، میزان درآمد، علایق، حتی جهان‌بینی و … بخشی از پرسونای مخاطب را تشکیل می‌دهد. افرادی که در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، پیش ‌از هر کاری پرسونای مخاطب را در نظر می‌گیرند. سپس سبک بازاریابی و تولید محتوا را طبق آن پیش می‌برند.

پرسونا چیست؟

پرسونا چیست؟ و چرا برای کسب‌ و کارها مهم است؟

همان‌طور که اشاره کردیم پرسونا ویژگی‌های شخصی یا کلی مخاطبان هدف هر کسب‌وکاری است. طراحی پرسونای مخاطب موجب می‌شود مشتریانتان را به‌خوبی بشناسید و از دغدغه‌های آن‌ها آگاه باشید. با در نظر گرفتن این موارد قطعا محتوای ارائه ‌شده باکیفیت‌تر و محصول و خدمات بهتر خواهد بود. در تکمیل پاسخ به سوال پرسونا چیست؟ باید خاطرنشان کنیم که شناخت پرسونا نه‌ تنها درک درستی از نیازمندی‌های مشتریان کنونی و آینده می‌دهد، بلکه به بهبود تدریجی کیفیت خدمات ارائه ‌شده کمک می‌کند.

 چرا طراحی پرسونای مخاطب اهمیت دارد؟

اگر تصور می‌کنید همین که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و حقیقی به مشتریان فراوان در کسب‌وکارتان نائل می‌شوید، باید بگویم خیر چنین چیزی شدنی نیست. اگر هم اتفاق بیفتد نمی‌تواند پایدار بماند. در فرایند تحقیقات بازار لازمه بازاریابی موثر، داشتن اطلاعات مخاطب برای درک ویژگی‌ها و توقعات مشتریان و برنامه‌ریزی کاری بر مبنای آن است. در این‌ راستا باید از داده‌هایی استفاده کنید. مثلا در روند طراحی پرسونای قوی می‌توانید از مصاحبه و نظرسنجی استفاده کنید.

تجربیاتتان را به کار بگیرید

احتمالاً در زمینه فعالیت‌تان تجربیات و سوابقی دارید. با در نظر داشتن این پیش‌زمینه‌ها از خودتان بپرسید، ایده‌آل‌ترین مشتری‌های ما چه کسانی هستند؟ چرا باید این مشتری محصول ما را بخرد؟ آیا با محصولی که ارائه می‌دهیم خواسته مشتری برآورده می‌شود؟ اگرنه! چه تغییراتی لازم است انجام شود تا نیاز مخاطبان به بهترین نحو تامین گردد.

برگزاری نظرسنجی برای کشف پرسونای مخاطب

همان‌طور که اشاره کردیم نظرسنجی یکی از ابزارهای کمک‌کننده در شناخت پرسونای مشتری است. با این کار مشتریان کنونی را به دسته‌هایی تفکیک کنید. ببینید چه افرادی برای تبدیل به مشتری بالقوه مناسب‌تر هستند. در مرحله بعد روی این طیف از مخاطبان کار کنید و با آن‌ها تماس بگیرید، پیام بفرستید، ایمیل بدهید و پیشنهاد تخفیف ارسال کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

بررسی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار و محصولات شما مهم‌ترین بخش از شناخت پرسونای مخاطب است. با این کار به ‌طور دقیق‌تر و شفاف‌تر متوجه می‌شوید افراد چه کلماتی را در اینترنت جستجو می‌کنند. مهم تر اینکه متوجه می شوید کدام نیازهای افراد مرتبط با کار شماست و موضوعات ترند یا فراگیر را پیدا می‌کنید. به ‌عبارتی این‌که مردم به چه چیزهایی گرایش بیشتری دارند؟ و چطور می‌توان توقعات آن‌ها را برآورده کرد؟ برای شروع این فرآیند باید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کمک بگیرید تا متوجه شوید مردم چه کلماتی را در ارتباط با کسب‌وکار شما بیشتر جستجو می‌کنند. این کلمات به چه شکل هایی و چند بار در هفته جستجو می‌شوند.

پرسونا چیست؟

بررسی آمارهای گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای ارزشمند تحلیلگر گوگل برای بهینه‌سازی و رصد وب‌ سایتهاست. این ابزار داده‌های ارزشمندی در رابطه با رفتار کاربران در مواجهه با صفحات متفاوت سایت نمایش می‌دهد. با این روش متوجه می‌شوید کدام بخش‌ها و محتوای سایت بیشتر با استقبال کاربران همراه بوده ‌است. نرخ پرش کدام صفحات بیشتر است. به‌ طور کلی اطلاعات ارزشمندی در مورد پرسونای مخاطب به دست می‌آورید که به برنامه‌ریزی‌های صحیح در مورد استراتژی کاری کمک می‌کند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور در میان طیف گسترده‌ای از افراد در شبکه‌های اجتماعی که در پیج های مختلف عضویت دارند، به شناخت پرسونای مخاطب کمک می‌کند. به این صورت است که با موضوعات ترند آشنا می‌شوید و می‌توانید از این هیجانات برای گرایش افراد به سمت کسب‌وکارتان استفاده کنید.

شناخت پرسونای مخاطب در افزایش فروش چه تأثیری دارد؟

تا این‌جای مطلب در خصوص این‌که پرسونا چیست؟ و از چه راه‌هایی به آن می‌رسید، موضوعات کلی مطرح کردیم. همان‌طور که پیش‌ از این ‌هم گفتیم، بعد از شناخت مخاطبان بیزینس‌ تان می‌توانید آن‌ها را به گروه‌های مختلفی تفکیک کنید. در مرحله بعد به جای ارسال ایمیل گروهی یا تماس با کل این افراد، با هر گروه مطابق نیازمندی‌ها و علایق شان وارد عمل شوید.

در ضمن با دانستن این‌که پرسونا چیست؟ می‌توانید برای تولید محتوای هدفمند و پر‌قدرت برنامه‌ریزی کنید و مشتریانی که واقعاً تمایل به خرید کالا و خدمات کسب‌وکار شما دارند، به سمت صفحات خاصی هدایت کنید. در نهایت با ارائه محتوای جذاب و ترغیب‌کننده و سوق دادن آن‌ها به دکمه call to action مخاطب را به مشتری بالقوه تبدیل کنید.

همانطور که مشاهده کردید طراحی پرسونای مخاطب برای رونق و رشد هر کسب و کاری در دنیای دیجیتال ضروری است. این شیوه موثرترین راهکار بازاریابی محتوایی محسوب می شود. برای این کار باید با روش های مختلف اطلاعاتی در مورد  مشتریان هدف کسب کنید تا بتوانید مطابق نیاز و سلیقه آنها محصول و خدمات را طراحی کنید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید