از آنجا که قرار است از داده های یک پرسشنامه آنلاین به اطلاعات خاصی برسید، صحت پاسخ سوالات بسیار اهمیت دارد. آیا می توان به این داده ها اعتماد کرد؟

پرسشنامه آنلاین چیست و چه کاربردی دارد؟

پرسشنامه آنلاین مجموعه ای از سوالاتی است که با هدف مشخصی طراحی شده اند و با استفاده از آنها می توان اطلاعات خاصی به دست آورد. در حقیقت پرسشنامه ابزاری اینترنتی است که در یک محیط نرم افزاری ایجاد می گردد. سپس لینک آن به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و افراد می توانند با اتصال به اینترنت به راحتی به سوالات پاسخ بدهند. پرسشنامه آنلاین معمولاً از طریق ایمیل و یا شبکه های اجتماعی همچون واتساپ، تلگرام و یا فیسبوک ارسال می شود. خوب است بدانید که قالب، اندازه و حتی طراحی پرسشنامه های آنلاین را می توان تغییر داد و آنها را به سلیقه خود طرح کرد. اطلاعاتی که از پرسشنامه های آنلاین به دست می آید، بلافاصله در پایگاه داده ثبت می شوند و دیگر لازم به وارد کردن دستی اطلاعات نیست. همچنین این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مدت زمان کوتاهی نتایج قابل ارائه در اختیار فرد قرار می دهد.

چگونه می توان نرخ پاسخ پرسشنامه را افزایش داد؟

شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که آیا می توان به داده های پرسشنامه آنلاین اعتماد کرد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان درستی داده های جمع آوری شده تا حدودی به نحوه طرح سوالات شما بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت که هر چقدر تعداد افراد شرکت کننده در پرسشنامه شما بیشتر باشد، داده های شما قابل اعتمادتر خواهد بود. در این قسمت می خواهیم چند راهکار برای دریافت پاسخ های مورد اعتماد ارائه دهیم.

چقدر به داده های پرسشنامه آنلاین می توان اعتماد کرد؟
  • ارسال دعوتنامه: با ارسال دعوتنامه در گروه هایی که جامعه هدف شما قرار دارند می توانید افراد زیادی را به پر کردن فرم پرسشنامه خود دعوت کنید. در این صورت هم نرخ پاسخ شما بیشتر می شود و هم داده های قابل اعتمادتری دریافت خواهید کرد.
  • ایجاد صفحه خوش آمدگویی: ایجاد صفحه ای برای مطرح کردن موضوع و هدف پرسشنامه می تواند نرخ پاسخ پرسشنامه آنلاین را بالا برد. ناگفته نماند که این مقدمه نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشد. به طور کلی می توانید در صفحه خوش آمدگویی از کاربران بخواهید در پرسشنامه شما شرکت کنند.
  • احترام به حریم شخصی کاربران: بعضی از پرسش ها باعث ایجاد ناامنی و تجاوز به حریم شخصی کاربران می گردد. به همین خاطر بهتر است پرسش هایی که طراحی می کنید عمومی باشند. همچنین باید به کاربران این اطمینان را بدهید که پاسخ های آنها به صورت ناشناس ذخیره می شود و یا در صورت تمایل به سوالات شخصی پاسخ دهند.
  • تشویق کاربران: هدایای تبلیغاتی ساده، ارسال فایل های آموزنده و سایر هدایای رایگان می تواند نوعی تشکر در ازای صرف وقت برای تکمیل پرسشنامه آنلاین باشد. آمارها نشان می دهد که این نوع پاداش ها احتمال تکمیل پرسشنامه توسط کاربران را تا حدی بالا می برد.

جمع بندی

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، سوالاتی که در پرسشنامه آنلاین مطرح می شوند، هدفمند هستند. خوب است بدانید که بسیاری از افراد واکنش خوبی نسبت به شرکت در نظرسنجی ندارند. در واقع عده زیادی گمان می کنند با شرکت در پرسشنامه آنلاین فقط وقتشان را هدر داده اند. برای جلوگیری از این موضوع می توانید از آنها تقاضا کنید که در یک تست شرکت کنند؛ چرا که اغلب کاربران برای سرگرمی در تست شرکت می کنند. بنابراین با این ترفند و کمی خلاقیت می توانید از کاربران بیشتری استفاده کنید. برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین استاندارد می توانید از سایت های فرم ساز معتبر استفاده کنید. با کمک نرم افزارهای فرم ساز رایگان می توانید در مدت زمان کوتاهی، فرم مورد نظر خود را متناسب با حوزه فعالیت خود طراحی کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید