انتخاب بهترین زمان ارسال نظرسنجی توسط  کسب و کارها، بارها نشان داده است چگونه می تواند مشتریان را وفادار سازد و افزایش فروش را رقم بزند. زیرا در طی این نظرسنجی ها، مشتریان راضی و ناراضی پیگیری شده و رضایت ایشان جلب می گردد. لذا آشنایی با بهترین زمان برای نظرسنجی همواره می تواند مفید واقع گردد.

انتخاب بهترین زمان برای نظرسنجی

اهمیت نظرسنجی و  انتخاب بهترین زمان ارسال نظرسنجی

باید این حقیقت را پذیرفت بهترین زمان ارسال نظرسنجی محدود به زمانی نیست که کالایی فروش رفته است، بلکه تمامی کسب و کارها در تمامی مراحل حیات خود، نیاز به نظرسنجی و تعامل با مشتریان دارند. آنان  بدون اطلاع از نظر ایشان، خواسته ها و توقعاتی که دارند قطعا در طولانی مدت نمی توانند به حیات خود ادامه دهند. اگرچه بعضی از کسب و کارها بنا به دلایل مختلف، بدون توجه به نظرات مشتریان و سعی در جلب رضایت ایشان، کج دار و مریض مدت زیادی  ادامه می دهند. اما در نهایت دیده شده بالاخره مجبور می شوند تعطیل کنند.

بنابراین در این میان باید پذیرفت تنها کسب و کارهایی موفق هستند که با مشتریان تعامل داشته و برای تعامل با مشتریان خود، بهترین زمان ارسال نظرسنجی را انتخاب می نمایند. این کسب و کارها به موقع از نظرات مشتریان خود مطلع شده و تغییرات و اقدامات اصلاحی موردنیاز را اعمال می کنند.

بررسی بهترین زمان برای نظرسنجی

لذا می بینیم تیم بازاریابی این کسب و کارها در زمان هایی که بهترین زمان برای ارسال پرسشنامه است، مشتریان را به چالش کشیده و آنان را با خود همراه می نمایند. داشتن تیمی که به اهمیت تعامل با مشتریان کاملا واقف می باشند و بهترین عملکرد را در این زمینه دارند، برای هر کسب و کاری یک امتیاز درخشان محسوب می شود. لذا به تمامی کسب و کارها توصیه می گردد در پلن بازاریابی خود حتما یک جایگاه بسیار مهمی را برای نظرسنجی از مشتریان در نظر بگیرند. این نظرسنجی خود می تواند روشهای بازاریابی و محتوایی را که قرار است ارائه گردند متحول نماید. در همین راستا در ادامه به بهترین زمانهایی که برای نظرسنجی باید توجه نمود، می پردازیم.

نظرسنجی قبل از تولید محصول با نمونه مشابه

یکی از تایم های طلایی که بهترین زمان ارسال نظرسنجی محسوب می شود، هنگام ارائه محصول و خدماتی است که مشابه آن در بازار موجود است. این محصول می تواند مشابه داخلی و یا خارجی داشته باشد. لذا وقتی قرار است شما هم وارد بازار شوید به عنوان یک رقیب وارد بازار می شوید. بنابراین باید حرفی برای گفتن داشته باشید. چرا باید از شما بخرند؟ شما باید گپی را در بازار پر کنید تا از شما بخرند؛ این گپ با نظرسنجی از مصرف کنندگان مشخص می شود.  در نظرسنجی از مصرف کننده است که دیده می شود آنان از چه چیزی ناراضی هستند. این نارضایتی گپی است که در تبلیغات باید روی آن تمرکز نمایید. لذا نظرسنجی قبل از عرضه یک محصول، حتی قبل از تولید آن در همان مرحله تحقیقات بازاریابی، بهترین زمان ارسال نظرسنجی است.

قبل از تغییر، بهترین زمان ارسال نظرسنجی

زمانی که می خواهید تغییراتی را اعمال نمایید نیز بهترین زمان ارسال نظرسنجی است.  زیرا  نظرسنجی قبل از تغییر می تواند به شما بگوید عکس العمل مشتری چیست؟ آیا این تغییرات به نفع شما است یا نه؟ حتی بعضی از اوقات نظرسنجی باعث می شود کسب و کارها از  این تغییرات چشم پوشی کنند یا زمان آن را تغییر دهند.

البته نظرسنجی قبل از  عرضه به بازار از وجه دیگری نیز می تواند بهترین زمان نظرسنجی باشد؛ وقتی می خواهید ذهن مصرف کنندگان را برای ایجاد تغییر آماده نمایند. در بسیاری از مواقع، نمی توان از تغییر چشم پوشی کرد. لذا جهت ایجاد آمادگی در مخاطبان و یا کاهش اثر منفی تغییر لازم است قبل از عرضه محصول، با کمک نظرسنجی، ذهن مصرف کنندگان را درگیر و برای تغییر آماده نمود. البته در این میان باید متذکر شد طراحی چنین پرسشنامه هایی به مهارت بالایی نیاز دارد و لازم است افرادی مانند جامعه شناسان، روانشناسان و بازاریابان باهم همکاری نموده و تجربیات خود را مراوده نمایند.

بهترین زمان برای نظرسنجی

نظرسنجی از مشتریانی که خرید را نیمه کاره رها می کنند

یکی دیگر از زمان های طلایی دیگر و یا به عبارت دیگر بهترین زمان ارسال نظرسنجی، زمانی است که مشتری خرید را نیمه کاره رها می کند و یا پرس و جو می کند؛ اما نمی خرد.  باید همواره تیم بازاریابی، بازار و مشتریان را رصد کند و بلافاصله در چنین زمان هایی با مشتری تماس گرفته شود تا با ارائه یک پرسشنامه کوتاه؛ اما حرفه ای دغدغه او را دریافته و سعی در رفع آن داشته باشید. کسی که چنین پرسشنامه ای طراحی می کند و کسی که به سراغ مشتری خواهد رفت، هر دو باید تیزبین و حرفه ای و با روابط عمومی قوی باشند.

بهترین زمان ارسال پرسشنامه به مشتریانی که خرید کرده اند

در ادامه بررسی بهترین زمان ارسال نظرسنجی، به زمانی می رسیم که مشتری با کسب و کار تعامل داشته و معامله ای انجام شده است. همانطور که همیشه گفته می شود فروش پایان کار نیست و ادامه آن برای وفادارسازی مشتری بسیار مهم است. در همین راستا در دو یا چند مرحله می توان پرسشنامه برای مشتری ارسال کرد. اولین مرحله بلافاصله بعد از خرید است تا نظر مشتری و احساس او درباره خرید و کارکنان سنجیده شود. مرحله دوم که البته در فواصل مشخص میتواند تکرار گردد، مدتی بعد از استفاده است تا نظر مصرف کننده درباره محصول پرسیده شود. بدین ترتیب اگر مشکلی باشد سعی می گردد رفع شود.

اما تکرار نظرسنجی بدان جهت ادامه دارد که وقتی محصول بادوام است و قرار است مدت زیادی مصرف شود، نظرسنجی به مشتری نشان می دهد همواره روی این کسب و کار می تواند حساب کند. زیرا خدمات پس از فروش قوی دارد. همچنین اگر نیاز به تمدید و یا تعویض و خرید مجدد باشد، مشتری را به سمت کسب و کار شما هل می دهد.

مزیت نظرسنجی از مشتریان ناراضی

یکی از مهمترین زمان هایی که به عنوان بهترین زمان برای ارسال نظرسنجی مطرح است، وقتی است که مشتری ناراضی است و می خواهد دیگر از شما خرید نکند. جذب مشتری تازه همواره دشوارتر و هزینه بر تر از جلب رضایت مشتری است که تجربه کار با شما را دارد زیرا جلب اعتماد و متقاعد کردن سخت است، لذا تیم بازاریابی باید همواره مشتریان را پیگیری کند.  در همین راستا اگر مراحل قبلی به درستی انجام شوند، مشتری ناراضی شناسایی شده و اقدامات اصلاحی به موقع تعریف می گردد. نظرسنجی برای جلب رضایت مشتری ناراضی حول علت نارضایتی چرخیده و سعی دارد مشکل را رفع نماید و یا مشتری را قانع کند.

و اما نکته آخر؛ همانطور که دیده می شود نظرسنجي می تواند برای کسب و کار معجزه کند؛ اما به شرط اینکه در طراحی پرسشنامه و انتخاب بهترین زمان ارسال نظرسنجی تیم حرفه ای عمل نماید.

اگر حساب کاربری ندارید همین الان به صورت رایگان ایجاد کنید:

به راحتی پرسشنامه خود را به صورت رایگان آنلاین کنید:

در پرسشنامه های آماده اول فرم به بیش از 1000 پرسشنامه آماده دسترسی دارید